امکان حمایت از ۱۰ هزار بنگاه آسیب‌دیده از کرونا با یک صرفه جویی ساده در دولت

گلایه تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه و هفت خوان رستم برای دریافت ارز
6 مرداد 1399
توافق ۲۵ساله ایران و چین اهداف توسعه صنعتی کشور را محقق می‌کند
6 مرداد 1399

امکان حمایت از ۱۰ هزار بنگاه آسیب‌دیده از کرونا با یک صرفه جویی ساده در دولت

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 29 تیر 99 : اگر فقط مدیران استانی دستگاه‌های دولتی در شرایط کنونی کشور از برخی منافع شخصی خود بگذرند می‌توان بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در سال در هزینه های دولتی صرفه جویی داشت.
خبرگزاری تسنیم، شرایط کنونی کشور نه تنها نیازمند جراحی اقتصادی توسط مسوولین است، بلکه لازم است تا در این راه پر التهاب، صرفه‌جویی‌‌های قابل توجهی نیز در هزینه‌های بالاخص مدیران دولتی انجام شود. در این خصوص به نمونه‌ کوچکی از اسراف‌های غیرموجه و بعضا غیرقانونی دولت در پرداخت به دستگاه‌های صرفا استانی اشاره می‌شود. در هر استان حداقل 50 مدیرکل استانی فعالیت می‌کنند که هر یک بطور متوسط 3 معاون زیر مجموعه دارند. با احتساب 31 استان می‌توان حداقل 6200 مدیر استانی در کشور را در نظر گرفت که از مزایای غیر موجهی در شرایط کنونی برخوردارند:

1. به عنوان نمونه هر یک از ایشان در دریافتی‌های ماهانه خود به میزان 500 هزار تومان حق موبایل و اینترنت دریافت می‌کنند که با یک محاسبه ساده می‌توان متوجه شد که تنها در این مورد خاص، رقمی بالغ بر 37 میلیارد تومان بطور سالانه هزینه بر دولت تحمیل می‌کند. با این رقم دولت می‌توانست به 2480 بنگاه آسیب دیده در کرونا، نه تنها تسهیلات بلکه حتی کمک بالاعوض اعطا کند (بطور متوسط کمک 15 میلیون تومانی در نظر گرفته شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی).

2. در مثالی دیگر قابل ذکر است که بخشی از منابع خارج از شمول دستگاه‌ها در ادارات دولتی، صرف اقلامی چون پذیرایی و هزینه نهار و غذای مدیران است. اگر به ازای هر مدیر حداقل رقم روزانه 50 هزار تومان هزینه غذا و پذیرایی صرفا شخصی در نظر بگیریم، به هزینه‌ای بالغ بر 74 میلیارد تومان در سال (به ازای 20 روز کاری در ماه) خواهیم رسید که می‌شود معادل کمک به 4960 بنگاه آسیب دیده در کرونا. در خصوص چنین هزینه‌هایی از محل منابع خارج از شمول با توجه به نظارت دیوان محاسبات و بازرسی، انجام چنین هزینه‌هایی بسیار عجیب است.

3. عموما مدیران کل استانی برخلاف قانون از 2 خودروی دولتی استفاده می‌کنند که دلیل آن نیز در شرایط کنونی موجه نیست و حتی بر خلاف قانون و عدم نظارت دستگاه‌های مسوول، معاونین بسیاری از دستگاه‌های استانی نیز خودروی دولتی در اختیار دارند و تمام هزینه‌ها به حساب دستگاه مربوطه است. به عبارتی در هر دستگاه استانی، قریب بر 4 خودروی دولتی مازاد برای مدیرانش استفاده می‌شود. اگر بخواهیم هزینه یک خودرو را درسال محاسبه کنیم، با یک مصرف حداقلی یعنی ماهانه 100 لیتر بنزین، حداقل بیمه 2 میلیون تومانی، هزینه عوارض سالانه 400 هزار تومان و هزینه حداقلی سرویس و تعمیرات 1 میلیون و 200 هزار تومان در سال، می‌توان به رقمی بالغ بر 44 میلیارد تومان برای 4 خودروی اضافه هر دستگاه رسید که این رقم معادل کمک به 2976 بنگاه آسیب دیده است (از سایر هزینه‌ها از قبیل طرح ترافیک و … در این مثال صرف نظر شده است).

بر این اساس اگر فقط مدیران استانی دستگاه‌های دولتی در شرایط کنونی کشور از برخی منافع شخصی خود بگذرند می‌توان به رقمی بالغ بر 150 میلیارد تومان در سال رسید و حداقل به 10416 بنگاه آسیب دیده از کرونا در کشور کمک نمود. لازم به ذکر است که محاسبات فوق، ضمن لحاظ کردن ارقام حداقلی در هزینه‌ها و صرف نظر از سایر هزینه‌های از این دست، از لحاظ نمودن شرکت‌های دولتی، دستگاه‌های عمومی، ادارات شهرستانی و ذیحسابان استانی نیز چشم‌پوشی شده است. از طرفی می‌توان هزینه فرصت مربوط به فروش بنزین حذف شده و همچنین فروش خودروهای مازاد دولتی به عنوان اموال مازاد را نیز به این مبالغ اضافه نمود و صرفه‌جویی مدیران را به 800 میلیارد تومان برای کمک به بیش از 53237 بنگاه آسیب‌دیده رساند. علی‌ایحال اگر همتی از جانب دولت برای صرفه‌جویی منطقی و قانونی در هزینه کردن دستگاه‌های دولتی و همچنین رضایت مدیران از کاهشی جزیی در رفاهیات ایشان دیده شود، یقینا می‌توان بخش بسیار زیادی از مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا را ترمیم نمود.