امضای ۴ تفاهم‌نامه گازی و نفتی بین ایران و روسیه

اولین روغن غنی شده با ویتامین دی در ایران تولید شد
11 آبان 1396
تضمین می‌دهم کالای با کیفیت تولید داخل را بخریم
13 آبان 1396

امضای ۴ تفاهم‌نامه گازی و نفتی بین ایران و روسیه

خبرگزاری فارس جمعه 12 آبان 96 : در حاشیه سفر پوتین به ایران ۴ تفاهم نامه همکاری گازی و نفتی بین ایران و روسیه امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اواخر هفته گذشته در حاشیه سفر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران وزرای نفت و انرژی ایران و روسیه دیدار و تفاهم نامه های همکاری درحوزه نفت و گاز امضا کردند.

براین اساس نخستین تفاهم‌نامه که به امضای بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه رسید، همکاری راهبردی در حوزه انرژی است به طوریکه شرکت ملی نفت ایران 2 تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم و 2 تفاهم‌نامه با شرکت روسنفت امضا کرده است.

آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با اشاره به اینکه قرار است روس ها خط لوله صادرات گاز ایران به هند را احداث کند اعلام کرد شرکت روسی “گازپروم” در این پروژه مشارکت دارد و همچنین طرح هایی نیز برای استخراج چندین معدن در ایران در نظر گرفته شده است.

به گفته وی علاوه بر روسیه و ایران، شرکت های هندی و پاکستانی نیز در اجرای طرح خط لوله گاز مشارکت دارند.

نواک خاطرنشان کرد، تهیه اسناد این طرح همین امسال تکمیل خواهد شد و امیدواریم سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

به گزارش فارس امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل وزیر نفت در خصوص امضای این تفاهم نامه ها می گوید: تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و روسنفت به امضای علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و ایگور سچین، مدیرعامل روسنفت رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، تفاهم‌نامه امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و روسنفت را فراتر از یک تفاهم‌نامه دانست و اضافه می کند: یکی از تفاهم‌نامه‎هایی که میان کاردر و سچین امضا شده، تفاهم‌نامه رازداری و محرمانگی است.

روسنفت یکی از شرکتهای بزرگ روسیه است که 69,5 درصد سهام آن متعلق به دولت روسیه و 19.75 درصد از سهام آن در اختیار شرکت بی‌پی انگلیس است. دفتر مرکزی این شرکت، در منطقه بالچوگ، در نزدیکی کاخ کرملین، در شهر مسکو مستقر است.

روسنفت، در سال 1993 به عنوان یک واحد سازمانی، از سوی دولت وقت روسیه تاسیس شد و با تزریق دارایی‌های شرکت «روس‌نفت‌گاز»، فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد.

این شرکت پس از خرید دارایی‌های بزرگترین شرکت نفتی روسیه، یوکاس، در مزایده دولتی، به یک شرکت نفتی بزرگ تبدیل شد. فعالیت عمده شرکت روسنفت، در اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی متمرکز است.

از ماه مارس سال 2013 در پی خریداری سومین شرکت بزرگ نفتی روسیه؛ تی‌ان‌کی-بی‌پی، از سوی روسنفت، این کمپانی به‌عنوان بزرگترین شرکت نفتی روسی، شناخته می‌شود.