۲ راهکار دولت برای احیای ۴ هزار معدن غیرفعال در کشور

«ایرانی بپوش»| دولت چه‌بلایی سر نساجی آورد؟ کارخانه‎ای که از “صادرات” روسری به “تولید ۲۰درصد ظرفیت” رسید
18 مرداد 1398
۳۸ چالش اساسی پیش روی صنعت و معدن کشور برای تحقق رونق تولید
18 مرداد 1398

۲ راهکار دولت برای احیای ۴ هزار معدن غیرفعال در کشور

خبرگزای تسنیم یکشنبه 6 مرداد 98 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، وجیه‌ الله جعفری مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت : طبق آمار وزارت صمت بیش از 10 هزار معدن در کشور وجود دارد که دارای پروانه بهره برداری است که از این تعداد 53 درصد فعال، 47 درصد غیرفعال و 2 درصد نیز درحال تجهیز هستند.

او افزود عمده معادن ما به دوبخش فلزی و ساختمانی مربوط می شود که 44 درصد غیرفلزی و بقیه نیز مصالح ساختمانی را شامل می شود.

جعفری با بیان اینکه غیرفعال بودن معادن دلایل مختلفی دارد گفت: گفت: طرحی در قالب احیای و توسعه معادن کوچک مقیاس متوسط از سال 96 به وسیله اتاق بازرگانی، وزارت صمت و مجموعه ایمیدرو آماده شد و در سال 97 شرایطی برای حضور در طرح آماده شد و تفاهم نامه با سرمایه گذاران آماده شد و امروز به دلیل اهمیت به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است و مسئولیت اجرایی این طرح به ایمیدرو داده شد.

او افزود: طبق آمار 98 و 3 دهم درصد معادن کوچک مقیاس هستند که در 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید را در برگرفته اند. در استان های مختلف به پایش وضعیت معادن پرداخته ایم و از سال گذشته 5 استان و امسال نیز 8 استان در برنامه قرار گرفته اند.

آمار معادن غیر فعال و فعالی که امکان توسعه وجود دارد با مشاور مورد بررسی قرار می گیرد و امسال پایش کل استان ها انجام خواهد شد اما به دلیل مشکلاتی که در خروجی پایش مثل ، تامین نقدینگی، زیرساخت، بازار و تکنولوژی وجود دارد امکان فراوری و سرمایه را کم می کند بنابراین یکی از دلایل سرمایه گذاری بر اساس میزان ذخیره و تولیدی است که انجام می شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: تجمیع معادن یکی از راهکارها است که با شناسایی می توانیم به واحد فراوری مشترک دست بیایم. راهکار دوم ایجاد زیرساخت ها و تامین سرمایه است که با فراهم کردن شرایط سرمایه گذاران معرفی می شوند و متقاضی سرمایه گذاری می شوند که با وصل به معادن برای خرید واحد سرمایه پذیر به سرمایه گذار واگذار می شود.

او گفت: وزارت صمت و ایمیدرو به دنبال اجرای طرح ارائه شده برای حل مشکلات هستند. دولت نیز به فراهم شدن فضای مناسب برای بخش خصوصی کرده است.
جعفری درباره قوانین دست و پاگیر واصلاح قوانین گفت: پیشنهادات در شورا بررسی می شود. مشکلات آماری نیز با کمک گرفتن از افراد بیشتر به دلیل حجم بالای برخی معادن برطرف خواهد شد.

او افزود: با مکاتباتی که با استان ها انجام شد خانه معدن استان راه اندازی شد و نمایندگان معرفی شدند . انجمن نمایندگان استان ها راه اندازی شده است و برای هماهنگی بیشتر برای احیای معادن کوچک اطلاعات و هماهنگی لازم است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی افزود: از 22 معدن پایش شده، 34 درصد نیاز به سرمایه گذاری و نقدینگی دارند؛ 13 درصد مشکل اکتشاف دارند؛ 13 درصد عیار پایین دارند که نیاز به استحصال دارند؛ 11 درصد مشکل فراوری دارند؛ 5 درصد مشکل بازار و 2 درصد نیز مشکل تکنولوژی و فنی دارند که برای آن دسته از معادن که نیاز به سرمایه گذاری داشتند با معرفی سرمایه گذار در فعال کردن معدن کمک کردیم. برای اعتبار بخشی نیز دولت از طریق صندوق بیمه و سرمایه گذار با پرداخت تسهیلات کمک کرده است.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی دیگر مهمان برنامه گفت: والستریت ارزش منابع طبیعی ایران را 27 و 3 دهم تریلیون دلار ارزیابی کرده و در دنیا رتبه 5 در معادن را داریم و ثایت کرده ایم با تحقق هدف گذاری 1404 بخش معدن می تواند 60 درصد از درآمدها نفتی را پوشش دهد و معدن می تواند نقش خوبی در حوزه تولید و اشتغال داشته باشد.

شکوری گفت: 98 و 3 دهم درصد معادن کوچک به طور عمده در دست خصوصی است که با فراهم کردن سازو کار مناسب می توانیم با فعال کردن معادن غیر فعال در قدرتمند کردن بخش خصوصی، اشتغال بیشتر و تولید بیشتر کمک کنیم بنابراین دولت باید با سیاست گذاری لازم و مجلس با قانون گذاری در حل مشکلات معادن کمک کند.

او افزود: در طرح احیا و ستاد تسهیل دولت به دنبال برطرف کردن مشکلات بنگاه های اقتصادی است بنابراین در سیاست گذاری ها باید دقت کرد تا این حوزه به مشکل برنخورد.
اگر دولت اراده ای در این کار داشته باشد که حتما وجود دارد می توان در احیای معادن کمک کرد بنابراین طرح تجمیع یکی از راهکارهای راه اندازی معادن غیر فعال است.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی گفت: با هماهنگی معاونت معدنی وزارت صمت مصوبات در رابطه با مشکلات بررسی می شود و مجوزهای منابع طبیعی و محیط زیست در شورا بررسی می شود تا با اولویت در شورا طرح و بررسی شود.

در شورا به دنبال این هستیم که معادنی که به دلیل نبود بازار مصرف فعالیت ندارند را فعال کنیم. با تزریق منابع نیز می توان در فعال کردن معادن کمک کرد.

شکوری گفت: یکی از راهکارها برای فعال کردن معادن غیر فعال کمک گرفتن از واحدهای بزرگتر است و استفاده از واحدهای کوچک در تولید واحدهای بزرگتر کمک کنند تا واحدهای بزرگ با تزریق نقدینگی از طریق خرید محصولات واحدهای کوچک بتوانند در فعالیت مجدد واحدهای معدنی کوچک کمک کنند.

او افزود: یکی از کارها در کمیسیون، طراحی نرم افزاری بود که با الگوریتم به دولت کمک کند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی گفت: یکی از اشکالات پایش است که باید از قبل در استان ها انجام می گرفت تا دلیل واقعی غیرفعال بودن معدن مشخص شود. یکی از مشکلات آمار و اطلاعات است که برخی از آمارها هنوز به روزرسانی نشده است. در حوزه مالیات نیز رشد منفی 9 و 6 دهم درصدی داریم.

او افزود: در طرج احیا اولین چیزی که مهم است جزئیات آماری معادن است و اینکه چه تعداد معدن در کشور داریم و هریک از معادن در کجا قرار گرفته است. اطلاعات باید وجود داشته باشد و برای راه اندازی شورا اطلاعات لازم است.

شکوری گفت: عزم ملی برای احیای معادن لازم است و برای بهتر و بشتر شدن صادرات نیاز به هارمونی لازم در زنجیره کار داریم. همایشی هم که قرار است سه شنبه این هفته با حضور وزیر تشکیل شود به برررسی مشکلات و فعال کردن حوزه خواهد پرداخت.

او افزود: پایش ها به حل مشکلات و راهکار کمک می کند. برای فعال کردن معادن واحیای دوباره می توان از نقدینگی که در دست مردم است، صندوق و سرمایه گذاری و تسهیلات کمک کرد. برخی معادن نیز که مشکل زیرساخت دارند دولت می تواند کمک کند. بخشی نیز که مربوط به رکود بازار است دولت می تواند کمک کند بنابراین استانداری ها، خانه معدن، اتاق بازرگانی می توانند نقش در احیای معادن داشته باشند.