گزارش تسنیم|گلچینی از توانمندی قرارگاه خاتم الانبیاء در چهل سالگی انقلاب

بورس کالا به ایجاد رقابت سالم در صنایع کمک می‌کند
22 بهمن 1397
خوانساری: دولت در اقتصاد کشور بی‌تدبیر بود
4 اسفند 1397

گزارش تسنیم|گلچینی از توانمندی قرارگاه خاتم الانبیاء در چهل سالگی انقلاب

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 22 بهمن 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، همزمان با دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه سازندگی ، محرومیت‌زدایی و خدمات رسانی نیروهای مسلح در تهران برگزار شد. در این نمایشگاه در کنار ارائه دستاوردهای دفاعی کشور، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه به ارائه دستاوردها و توانمندی‌های خود در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی و توسعه اقتصادی کشور پرداخته اند.

حسین شیروانی مدیر اجرایی این نمایشگاه گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه در فضایی به وسعت 230 مترمربع و در 10 غرفه، توانمندی‌های خود را در عرصه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، آب و نیرو، راه و شهرسازی، صنعت و معدن، کشاورزی، ارتباطات، خدمت رسانی به مردم،مهندسی، تحقیقات و انتشارات و ارتباط با صنعت و نخبگان، به نمایش گذاشت.

یکی از طرح‌های ارائه شده در این نمایشگاه، پل معروف طبیعت در تهران است که به دست متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اجرا شده است.

این پروژه در جشنواره جهانی مدیریت پروژه 2015 پاناما توانست جایزه نقره‌ای را هم در بخش طراحی و هم در بخش اجرا دریافت کند.

از دیگر پروژه‌های به نمایش درآمده پروژه ایوان و شبستان مصلی تهران بوده که یک پروژه در حال اجرا توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است. این پروژه یک ابرسازه فولادی است و با توجه به اینکه یک دهانه 110 متری بدون ستون و به صورت خوداتکایی در این پروژه با روکش بتنی اجرا می شود، یک پروژه خاص خواهد بود که 4000 تن بتن و 5000 تن آرماتور در آن استفاده می شود. در این پروژه، پس از ساخت، گنبد درون ایوان دیده می شود و می توان گفت روش جدیدی در معماری اسلامی ایرانی در این طرح مدنظر قرار گرفته است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از سال 1394 به بحث احداث بیمارستان‌ها ورود کرد و در کنار طراحی و احداث انواع ابنیه در نقاط مختلف کشور، برنامه ریزی و شروع عملیات طراحی و احداث بیمارستان‌ها را نیز آغاز کرد.

برنامه‌ریزی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در حوزه سلامت در جهت افزایش 19000 تحت بیمارستانی است. در این خصوص، احداث بیمارستان‌های رهنمون یزد، ارومیه و دَیر به اتمام رسیده و ساخت بیمارستان‌های شهدای تجریش، پوست رازی و روان‌پزشکی ایران در دست اجرا است.

احداث زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی درون شهری از دیگر فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است که در نمایشگاه اقتدار 40 به نمایش گذاشته شده است.

متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خط هفتم متروی تهران، خطوط دوم و سوم متروی مشهد، خطوط دوم، سوم و چهارم متروی تبریز، خط روزمینی متروی هشتگرد، متروی پرند و خط متروی گلبهار – مشهد را در دست پیگیری، مطالعه و یا اجرا دارند.

همچنین احداث زیرساخت‌های راه‌آهن برون شهری از دیگر بخش‌های فعالیت متخصصان این قرارگاه است.

احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان، کرمانشاه به خسروی، خط دوم اهواز به اندیمشک و یزد به اقلید از طرح‌های مهم در دست اجرا در این بخش هستند.

همچنین احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با سرعت 300 کیلومتر در ساعت به متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) واگذار شده که اجرای این پروژه در انتظار تعیین تکلیف قرارداد آن است.

مشارکت قرارگاه در احداث راه آهن حرم تا حرم و آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و احداث آزادراه اراک به خرم‌آباد از مهمترین طرح‌های در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در بخش ایجاد زیرساختهای مواصلات بین‌شهری است.

ایران کشوری است معدنی و در زمینه داشتن ذخایر معدنی جزو 15 کشور نخست جهان است. متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بررسی نیازهای کشور در این بخش، در زمینه‌های مختلف اکتشاف، استخراج و صنایع معدنی ورود کرده‌اند.

تاکنون حفاری اکتشافی در معادن مختلف زغان سنگ، آهن، مس و منگنز در نقاط مختلف کشور توسط قرارگاه انجام شده و بزرگترین پروژه استخراج قرارگاه نیز مربوط به استخراج سنگ آهن از معدن چاه گز بوده است.

فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه صنایع معدنی متمرکز در بخش مس و فولاد است. احداث فاز دوم کارخانه تغلیظ مس سونگون در آذربایجان شرقی با ظرفیت 150 هزار تن کنسانتره مس با عیار 26 درصد از پروژه‌های شاخص این بخش است. قرار است مشابه این کارخانه توسط متخصصان قرارگاه در کرمان نیز اجرا شود. همچنین احداث کارخانه آهن اسفنجی در آذربایجان شرقی و بافت کرمان نیز در دست اجرا است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) فعالیت‌های متعدد و اثرگذاری در بخش آب کشور داشته به طوری که با همت متخصصان این قرارگاه توفیقات بسیاری در زمینه مهار آبهای سطحی و افزایش ظرفیت سدهای کشور داشته‌ایم.

طراحی و حفاری مکانیزه و غیرمکانیزه بیش از 476 کیلومتر انواع تونل‌های انتقال آب، اجرای حدود 6400 کیلومتر خطوط انتقال آب در 15 استان کشور، احداث کانال اصلی به طول بیش از 1000 کیلومتر با سطح تحت پوشش بالغ بر 240 هزار هکتار، طراحی و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در دو استان ایلام و کرمانشاه و احداث بیش از 60 سد و ذخیره‌سازی حدود 50 درصد از ذخایر آب کشور از بخش‌های مختلف فعالیت قرارگاه در بخش آب است.

حضور موثر قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در بخش نفت، گاز و پالایش فرآورده های نفتی به پروژه های متعدد طراحی، ساخت و راه اندازی پالایشگاه‌های گازی فازهای 15 و 16 و همچنین فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی، احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و طراحی، ساخت و نصب انواع سکوهای دریایی نفت و گاز مربوط می شود.

ساخت 4 فروند کشتی اقیانوس‌پیما، ساخت و تعمیر انواع کشتی، احداث انواع نیروگاه های سیکل ترکیبی و برق‌آبی، احداث انواع بزرگراه، اجرای عملیات آب و خاک در مناطق محروم و مرزی کشور، تأمین و انتقال آب برای توسعه کشاورزی و … از دیگر دستاوردها و توانمندی‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است.

متخصصان این قرارگاه سازندگی همواره تلاش کرده‌اند تا در کنار دولت و بخش خصوصی، به عنوان بازوی توانمند جمهوری اسلامی ایران، کمک‌رسانی کرده و ثابت کرده‌اند هرجا در پروژه‌های بزرگ زیربنایی و اقتصادی کشور نیازی به ورود آنها بود، دست یاری دولت و یا بخش خصوصی را به گرمی فشرده‌اند.

در بخش دیگری از این نمایشگاه به حضور تمامی نیروهای عملیاتی قرارگاه در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمان وقوع زلزله کرمانشاه و امدادرسانی به زلزله‌زدگان اشاره شده بود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با احداث و نصب 8300 کانکس و واگذاری آنها به مردم، نقش موثری در اسکان سریع زلزله‌زدگان پس از وقوع زلزله داشت.

بیشتر بخوانید

70 پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سال آینده تکمیل می‌شود