“کالای ایرانی” بخریم چون ۸میلیون بیکار داریم
26 فروردین 1397
وقتی برخی تولیدکنندگان ورشکست شدند چه‌نیازی به واردات بیسکوئیت و آدامس است
26 فروردین 1397

نوسانات ارز به تولید ملی ضربه می‌زند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 21 فروردین 97 :

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری امروز سه شنبه در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در محل این اتاق، اظهار کرد: وی افزود: برای جهش ناگهانی قیمت ارز که از اواخر سال گذشته آغاز و در روزهای اخیر تداوم یافته است، عوامل زیادی مطرح می شود.

وی افزود: از بحث های سیاسی از جمله ها خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم ها، سفرهای نوروزی، فرار و خروج سرمایه از کشور، مباحث روانی و نگرانی‌های مردم از قیمت ارز، اعمال برخی مالیات ها در امارات متحده عربی و سرکوب قیمت ارز در سالهای گذشته به عنوان عوامل اصلی پیش آمده در افزایش قیمت ارز یاد می‌شود.

خوانساری تاکید کرد که نباید به ارز به عنوان یک علت افزایش قیمت‌ها نگریسته شود، بلکه ارز یک معلول است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال نیز گفت: حمایت از کالاهای ایرانی یکی از شعارهایی است که هر تولیدکننده و ایرانی، از آن استقبال می‌کند و آرزوی همه ما این است که کالای ایرانی نه فقط در ایران بلکه در همه کشورها بتواند جایگاه خوبی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی از اینکه این شعار با برگزاری همایش، سخنرانی و نصب بنر به فراموشی سپرده می شود، گفت: ممکن است در این میان یکسری تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه برای رفع تکلیف، گرفته شود و با یکسری بگیر و بند، مشکل حمایت از تولید را حل کرد اما در درازمدت، این تصمیم ها تاثیر منفی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید آسیب شناسی کرد که چرا تولید در داخل و خارج، آنطور که باید و شاید جای خود را پیدا کند.

خوانساری افزود: در 10 سال گذشته، یکی از مهمترین عواملی که به تولید کشور لطمه زده قیمت ارز بوده و همواره به عنوان علت کاهش ارزش پول به آن نگریسته شده، در حالی که ارز همواره معلول بوده و علت اصلی آن پیشی گرفتن هزینه ها از درآمدهاست.

خوانساری ابراز امیدواری کرد امسال یک بار برای همیشه مکانیسم تعیین قیمت ارز تعیین تکلیف شود، زیرا این مسئله ضربه اساسی به تولید داخلی وارد کرده است.

رئیس اتاق تهران با اشاره به موانع تولید داخلی گفت: قیمت کالا یکی از این عوامل است که باید متناسب و قابل رقابت با مشابه خارجی باشد و یکی از عوامل اصلی تعیین کننده آن مقوله ارز است.

وی گفت: بالا بودن هزینه پول برای سرمایه گذاری و سرمایه در گردش، عامل اصلی دیگری در افزایش هزینه تولید است که به طور متوسط 20 درصد برای سود تسهیلات بانکی در نظر گرفته می شود.

خوانساری از بالا بودن مدت زمان ذخیره انبارها، افزایش متوسط 10 تا 15 درصدی هزینه مبادله متاثر از تحریم‌ها، بروکراسی اداری و بی اطمینانی سرمایه گذاران از شاخص‌های اقتصادی نظیر تورم، بدهی‌های دولت، بودجه و غیره به عنوان سایر عوامل تاثیرگذار بر تولید داخلی تاکید کرد.

وی با اشاره به مقوله کیفیت کالاهای ساخته شده و رقابت آن با مشابه داخلی و خارجی گفت: پس از انقلاب عاملی نظیر تعرفه‌ها سبب شد صنایعی نظیر خودروسازی با وجود دریافت تعرفه های بیش از 150 درصدی، اما با نزول کیفیت مواجه شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از مشکلات تولید، قطع تقریبی ارتباطمان با جهان است، سالیانه 40 تا 80 میلیارد دلار واردات به کشور داریم اما به دلیل قطع ارتباط با خارج قادر به جذب سرمایه گذاری و فناوری های نوین نیستیم.

وی با اشاره به بحث تنوع و به روز بودن کالا نیز گفت: از آنجا که بسیاری از واحدهای تولیدی کشور خرد و کوچک است، تولید با صرفه اقتصادی مواجه نیست و بر این اساس واحدها قادر به تعویض خطوط تولید و در نتیجه روزآمدی و تنوع نیستند.

خوانساری ادامه داد: در مجموع تولید داخلی کشور باید آسیب شناسی شود و به شرط ارتباط مناسب با جهان، جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران، از توان تولید داخلی خوبی برخورداریم.