۳۲ درصد قیمت فرش در جیب دلال/چرا کارخانه ابریشم خودمان را تعطیل کردیم و از کره وارد می‏‎کنیم؟
31 اردیبهشت 1397
انتقادات تند یک نماینده؛ “مشکل تولید دولت، مجلس و قوه قضائیه است”
5 خرداد 1397

مشکلات صنعت مبل ایرانی چیست؟

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 1 خرداد 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا محسنی در گفتگوی ویژه خبری افزود: دو سالی است توجه مان به صادرات مبلمان جلب شده است و این صنعت نیازمند پشتوانه انگیزشی، علمی و دانشگاهی است.

وی گفت: تولید باید پشتوانه طراحی داشته باشد و گرنه تکرار می‌شود و از بین می‌رود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان مبلمان هم در این برنامه گفت: در حالی که 8.5 درصد اشتغال کشور در صنعت مبلمان است، تنها از 50 درصد ظرفیت شرکت‌ها و کارگاه‌های تولید مبل استفاده می‌شود.

علیرضا عباسی افزود: تولیدکنندگان مبل نیازمند حمایت دولتی و استفاده از تسهیلات با نرخ سود مناسب هستند.

وی گفت: 400 میلیون نفر جمعیت کشور‌های همسایه ما در آسیای میانه و خلیج فارس می‌توانند ظرفیت خوبی برای صادرات مبلمان کشور باشند.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان مبلمان افزود: دولت باید به طور جدی از شرکت‌های ایرانی که در نمایشگاه‌های بین المللی مبل و دکوراسیون حضور می‌یابند حمایت کند.

معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: صنعت مبلمان صنعت سودآوری است و تا 70 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اعلام شده است.

علی محمد اسفندیاری با اشاره به اینکه 1400 واحد صنعتی در صنعت مبلمان فعالیت می‌کنند افزود: این تعداد تنها دو درصد کل صنعت کشور است.

وی گفت : 20 هزار واحد تولید مبل هم مجوز صنفی دارند و با این حساب 93 درصد تولید مبل در کشور صنفی است.

اسفندیاری افزود: پارسال 24.5 میلیون دلار صادرات مبل به خارج از کشور داشتیم و مهم‌ترین بازار‌های صادراتی ما عراق و افغانستان بود.

معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت بالا بودن هزینه‌های بازاریابی، ضعیف بودن بنیه مالی واحد‌های تولیدی مبل و قدرتمند بودن رقبا را از جمله دلایل حضور کمرنگ تولیدات مبل ایران در خارج از کشور دانست.

معاون سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: 15 خوشه در صنعت مبلمان کشور در 9 استان شناسایی و برای به هم رسانی کسب و کار‌های مرتبط با آن اقدام کرده ایم.

فرشاد مقیمی با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی مبلمان در استان خراسان رضوی افزود: تسهیلات کم بهره در اختیار تولیدکنندگان مبل در خوشه‌های شناسایی شده پرداخت شده است و افراد تحصیل کرده مرتبط با این صنعت را به روستاییان تولید کننده مبل معرفی کرده ایم.

وی گفت : سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور تا 50 درصد هزینه‌های صادراتی اعضای خوشه‌های شناسایی شده را پرداخت می‌کند.

معاون سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور افزود: در سال جاری 1300 میلیارد تومان برای توسعه صادرات به ویژه در زمینه حمل و نقل اختصاص یافته است.