صنعت هنوز گرفتار رکود است/بانک مرکزی مستندات رشد ۷.۴درصد را اعلام کند
30 آذر 1395
گرانی ارز تولیدکنندگان داخلی را با بحران تأمین مواد اولیه روبرو کرد
1 دی 1395

مانور گرانی در شب یلدا

آرمان سه شنبه 30 آذر 95 کد خبر ۱۷۲۷۵۵ : با نزدیک شدن به شب یلدا ماجرای همیشگی قیمت‌ها و مانور دلالان دوباره در حال تکرار شدن است. با وجود تکرار هر سال این داستان هنوز مشخص نیست چه ارگان و نهادی وظیفه برخورد با این سوداگری‌ در بازار را دارد. نکته جالب یلدای امسال قیمت آجیل شب یلداست که در مناطق مختلف تهران تفاوت فاحشی دارد. فروشندگان در پاسخ به این پرسش که علت این تفاوت قیمت چیست، میزان پسته مخلوط شده و مرغوبیت آجیل را دلیل اصلی عنوان می‌کنند. قیمت میوه کاهش چشمگیری داشته و قیمت مرغ و ماهی هم پنج درصد افزاشی یافته است. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: قیمت آجیل شب یلدا به دلیل آنکه مخلوط است، تفاوت دارد. به طور مثال ۱۰۰ گرم پسته بیشتر تفاوت ۱۰ هزارتومانی در قیمت به وجود می‌آورد و همین سبب شده که امسال قیمت این آجیل از ۲۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان متغییر باشد. بازار آجیل و خشکبار نیز حسابی داغ شده و به گفته محمد ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با توجه به افزایش تقاضای نسبی در بازار افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت منطقی است که براین اساس اتاق اصناف با همکاری اتحادیه در نظر دارد فروش فوق‌العاده به مناسبت این شب را در برخی واحدهای صنفی اجرا کند تا با این وجود تخلف سودجویان به حداقل برسد. بر این اساس نرخ هر کیلو آجیل مخلوط درجه یک ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، مغز آجیل شیری ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان، فندق ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان، پسته ۳۵ تا ۷۵ هزار تومان، مغز بادام زمینی ایرانی ۱۷ تا ۲۲ هزار تومان و مغز بادام زمینی خارجی ۹ تا ۱۲ هزار تومان است. همچنین هر کیلو کشمش را ۱۲ هزار تومان، هر کیلو تخمه کدو گوشتی از ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و نخودچی هفت تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین رئیس اتحادیه قنادان گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو شیرینی‌تر ۱۵ هزار تومان، گل محمدی ۱۲ هزار تومان، کیک یزدی ۹ هزار تومان، زبان، پاپیون و برنجی نیز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. نکته جالب امسال قیمت آجیل شب یلداست که در مناطق مختلف تهران تفاوت فاحشی دارد.

میوه شب یلدا به وفور در بازارها وجود دارد

تفاوت قیمت در میوه شب یلدا کاملا محسوس است. سال گذشته هندوانه شب یلدا در بازار هر کیلو پنج هزار تومان بود؛ در حالی که امسال هندوانه کیلویی ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. پرتقال تامسون شب یلدا سه هزار تومان بود که امسال ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه امروز همه اقلام میوه شب یلدا به وفور در بازار وجود دارد و از لحاظ میوه هیچ کمبودی در بازار نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت عرضه مناسب است و نسبت به روزهای قبل هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و حتی در موارد خاص همچون هندوانه، امسال یک سوم قیمت پارسال در بازار فروخته می‌شود. حسین مهاجران تصریح کرد: با وجود فراوانی بار، به نظر نمی‌رسد طی روزهای آینده شاهد افزایش  قیمت  باشیم. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه، قیمت اقلام اصلی میوه‌ را به این شرح اعلام کرد: هندوانه ۶۰۰ الی ۸۰۰ تومان، انار مرغوب ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، انار معمولی ۱۵۰۰ الی ۲۵۰۰ تومان، نارنگی ۲۵۰۰ تومان، پرتقال ۱۵۰۰ تومان، انگور ۳۰۰۰ تومان، انگور بی‌دانه ۴۰۰۰ تومان، انگور سفید ۵۰۰۰ تومان.

مرغ و ماهی شب یلدا ۵ درصد افزایش یافت

مرغ و ماهی از اقلام مورد نیاز مردم برای رسم شب یلدا به شمار می‌رود و به همین دلیل بازار این محصولات طی روزهای گذشته رونق گرفته است. به گفته مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه میوه و سبزی، با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماهی پیش‌بینی می‌شود که از ابتدای هفته آتی قیمت انواع ماهی در بازار پنج درصد افزایش یابد. یوسف خانی اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر کیلو ماهی شیر جنوب ۳۲ هزار تومان، شیر نیزه‌ای ۱۴ هزار تومان، تیلاپیا وارداتی ۱۹ هزار تومان، حلواسیاه ۲۴ هزار تومان،‌هامور ۱۹ هزار تومان، آزاد دزفول ۱۲ هزار تومان، قزل سالمون ۱۶ هزار تومان و سالمون ۴۰ هزار تومان است.