قیمت مرغ هم حبابی شد/ وعده کاهش قیمت مرغ تا ۲ هفته آینده

هشدار درباره تعطیلی صنعت کشور/ ادیب: حذف یارانه ارزی برای تولید باید تدریجی باشد
28 مرداد 1397
تهران میزبان بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان
28 مرداد 1397

قیمت مرغ هم حبابی شد/ وعده کاهش قیمت مرغ تا ۲ هفته آینده

خبرگزاری تسنیم شنبه 27 مرداد 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به وضعیت کشاورزی در این استان اظهار کرد: 14 هزار و 900 واحد صنعتی در بخش کشاورزی استان تهران وجود دارد که کمتر از هزار واحد آنها تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند.

وی افزود: دلیل تعطیلی تعدادی از این واحدها نیز بزرگ شدن شهرها است که باعث ایجاد مزاحمت برای این واحدهای تولیدی شده‌اند و اجازه ادامه کار به آنها نداده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در شهر تهران با وجود افزایش گوشت قرمز ظرفیت مناسبی برای تولید این محصول وجود دارد به طوری که 31 هزار و 200 تن گوشت قرمز در استان تولید می شود در حالی که ظرفیت استان نیز از این بیشتر است و ما به دنبال فعال‌سازی ظرفیت واحدهای نیمه فعال خود در این بخش هستیم.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه تولید علوفه آب‌بری زیادی دارد و ما  بخشی زیادی از این محصول را از خارج از کشور تامین می‌کنیم بالا رفتن نرخ ارز در بهای تمام شده قیمت گوشت قرمز تاثیر گذاشته است.

* افتتاح 62 پروژه کشاورزی در استان تهران به مناسبت هفته دولت

ذوالفقاری همچنین با اشاره به برنامه‌های این استان به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: براساس طرح‌هایی که در هفته دولت قرار است افتتاح شود برای 1541 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با 61 پروژه  اشتغالزایی ایجاد می‌شود و 7 هزار تن بر میزان تولیدات اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در استان تهران مشکلات زیادی از بابت امور اراضی داریم و قیمت بالای اراضی تبدیل به لقمه چرب و نرمی برای زمین‌خواران  شده است گفت: زمین‌های کشاورزی که کاربری آن تبدیل می‌شود تا نسل‌ها امکان کشاورزی در آن وجود ندارد و از چرخه تولید خارج می‌شود.

* 500 قلع و قمع بنای غیرمجاز در استان تهران

وی افزود:‌ در پنج ماهه سالجاری برای جلوگیری ازتبدیل کاربری اراضی کشاورزی 500 مورد قلع و قمع بنا در استان صورت گرفته است و ما بدون رهن و با جدیت با ساخت و سازهای غیرمجاز در استان در هر رده و هر فردی که باشد برخورد می‌کنیم.

ذوالفقاری یادآور شد: در سال گذشته نیز 3958 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در استان تهران شناسایی شد که تا به امروز 1900 مورد از این تعداد با صدور حکم قضایی قلع و قمع شده‌اند و مابقی آنها منتظر صدور حکم قضایی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه صحبت‌های خود درباره دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ گفت: در کشور 2 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود در حالی که نیاز ما 2 میلیون تن است و مشکلی برای تامین بازار نداریم، اما هزینه‌های تولید این محصول در کشور بالا رفته و قیمت نهایی را برای مصرف کننده در مقایسه با سال گذشته بیشتر کرده است.

وی یادآور شد: در بخش طیور نیز نهاده‌ها (خوراک دام و طیور) وارداتی است و افزایش قیمت این محصول نیز بر قیمت تمام شده محصول نهایی یعنی گوشت مرغ تأثیر گذاشته است.

* گزارشات جهاد کشاورزی استان تهران نیز قیمت مرغ 11500 تومانی را تایید کرد

ذوالفقاری تایکد کرد: گزارشات جهاد کشاورزی استان تهران نیز نشان می‌دهد که قیمت گوشت مرفغ در برخی نقاط تهران به 11500 تومان رسیده است که رقم بالایی به حساب می‌آید و باید قیمت آن کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: برای تنظیم بازار این محصول دولت و شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران توزیع مرغ گرم و منجمد خود را آغاز کرده است و هر کیلوگرم مرغ منجمد را به قیمت 6750 تومان و مرغ گرم را به قیمت 8175 تومان توزیع می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه مرغ تنظیم بازاری منجمد و مرغ گرم در ساعات محدودی در سازمان میوه و تره‌بار مشاهده می‌شود و تعدادی زیادی از مردم نمی‌توانند این محصول را با قیمت مصوب یاد شده خریداری کنند گفت: من حرف شما را قبول می‌کنم زیرا حجم توزیع مرغ و تخم‌مرغی که به صورت تنظیم بازاری در بازار عرضه می‌شود کم است و پاسخگوی نیازی که وجود دارد نیست، اما باید توجه داشت که نقش دولت در این زمینه تنظیم بازار است و تنها می‌تواند حجم کمتری ازنیاز موجود را پاسخگو باشد و مابقی آن را از طریق عرضه و تقاضا تامین می‌شود.

* قیمت مرغ تا دو هفته آینده کاهش می‌یابد

ذوالفقاری افزود: براساس افزایش جوجه‌ریزیهای انجام شده تا دو هفته آینده باید منتظر کاهش قیمت مرغ در بازار باشیم که در این مدت لازم است اقدام به کنترل بازار نماییم تا قیمت‌ها خود کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه قیمت فعلی مرغ در بازار حبابی است، گفت: افزایش دمای هوا نیز در راندمان تولید تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت این محصول شده و از طرفی محدودیت‌های حمل و نقل نیز در این افزایش قیمت تاثیرگذار است.

* نباید انتظار داشته باشیم که مرغداران محصولات خود را با ضرر و زیان به فروش برسانند

وی با بیان اینکه قیمت ارز اختصاصی واردات نهاده‌های طیور در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است، گفت: با در نظر گرفتن افزایش 30 درصدی قیمت ارز نهاده‌های تولید در بخش طیور طبیعی است که قیمت مرغ از 8 هزار و خرده‌ای سال قبل 30 درصد افزایش یابد و نباید انتظار داشت که مرغداران محصولات خود را با ضرر و زیان به فروش برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگری ازصحبت‌های خود درباره کشت برنج و صیفی‌جات در مناطقی از جنوب تهران با آب نامتعار ف گفت: با همکاری سایر دستگاه‌ها این موضوع را بشدت پیگیری می‌کنیم تا کشت برنج و صیفی‌جان با آب‌های نامتعارف صورت نگیرد.

* سدسازی‌ها باعث شده آنچه برای کشاورزان جنوب تهران باقی بماند فاضلاب خام است

ذوالفقاری افزود: سدسازی‌هایی که در گذشته انجام شده است باعث شده است که حق‌آبه کشاورزان این مناطق از بین برود و آنچه برایشان باقی مانده است آب‌های نامتعارف و فاضلاب‌های شهری هست که حتما باید قبل از عرضه آن به کشاورزان فرآوری صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: نباید از کشاورز انتظار داشته باشیم که اگر جلوی حق‌آبه وی گرفته شده است اقدام به کشت و کار نکنیم و معیشت وی را با خطر مواجه سازیم.

ذوالفقاری افزود: زمانی برنج کاشته شده در شهرری برنج‌هایی با کیفیتی بود که در کشور به دست می‌آمد اما امروزه به طور کامل جلوی کشت این محصولات گرفته  و کشت این محصول از دستور کار استان تهران خارج شده است.

وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که کشاورزی فعالیتی سیال است و در صورتی که یک بار جلوی کشت برنج و صیفی‌جان گرفته شود ممکن است آن کشاورز در سال آینده دوباره به کشت این محصولات با آبهای نامتعارف نماید که در صورت مشاهده به سرعت با آنها برخورد می‌شود.

* 60 نقطه در شهر تهران دام بهداشتی برای عید قربان توزیع می‌کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود در ارتباط با تامین دام مورد نیاز استان تهران برای ایام عید قربان گفت: جلسات متعددی با ستاد تنظیم بازار و سازمانهای ذیربط برگزار و مقرر شده در 60 نقطه از شهر تهران عرضه بهداشتی دام صورت گیرد.

وی افزود: براین اساس قرار است 50 تا 60 هزار رأس دام زنده و در کنار آن لاشه وارداتی در این ایام عرضه شود.

ذوالفقاری درباره قیمت این محصولات گفت: قیمت این محصولات براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود اما نرخ کیلوگرم لاشه تنظیم بازاری که در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود 33 هزار تومان است.