قطعه سازان ایرانی به شبکه جهانی قطعه سازی متصل می‌شوند

ارتباطات بانکی برای واردات بعد از برجام موفق‌تر از صادرات بود
22 بهمن 1396
آغاز تولید پژو ۳۰۱ در سال آینده
22 بهمن 1396

قطعه سازان ایرانی به شبکه جهانی قطعه سازی متصل می‌شوند

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 18 بهمن 96 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهزاد اعتمادی در نشست خبری پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، اظهارداشت: صنعت خودروسازی در تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته رتبه سوم گردش مالی را پس از نفت و بانکداری داراست و بر این اساس به عنوان لوکوموتیو صنعتی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه یک خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده و زنجیره تامین وسیعی دارد، افزود: پس از اجرای برجام اتفاقات خوبی در صنعت خودرو کشور رخ داد و این صنعت طی دو سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرد. با این حال، صنعت قطعه‌سازی کشور همگام با خودروسازی رشد نداشت و در پنجمین همایش خودرو ایران به دنبال وصل کردن قطعه سازان کشورمان به شبکه جهانی تامین قطعه هستیم.

به گفته اعتمادی، بیش از 85 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

وی با اشاره به خام فروشی در صنعت پتروشیمی، از آغاز مذاکراتی با مدیران این صنعت برای در اختیار قرار دادن مواد اولیه مورد نیاز در قطعه سازی به ویژه مواد پلیمیری و پلاستیکی خبر داد.

معاون ایدرو اضافه کرد: کاهش هزینه قطعات مصرفی و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده و ارتقای رقابت پذیری خودروهای داخلی از این محل متصور است، البته مشروط به اینکه خارجی ها نیز فناوری های روز این قطعات را به ایران منتقل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با قراردادهای سرمایه گذاری مشترک(جوینت ونچر) با خارجی ها که بویژه پس از برجام اجرایی شده است، امکان به روزرسانی صنعت قطعه سازی فراهم شود.

اعتمادی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی صنعت خودرو برای سال 1400، اظهار داشت: در این سال قرار است بیش از 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که 200 هزار دستگاه محصولات جدید ایران خودرو و پژو، 150 هزار دستگاه محصولات جدید شرکت های سایپا و سیتروئن و 300 هزار دستگاه محصولات جدید رنو خواهد بود.

معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو از تدوین نهایی استراتژی صنعت خودروی کشور با مشارکت یک شرکت معتبر آلمانی خبر داد و گفت: تا سال 1400 همچنین تعداد 700 هزار دستگاه از خودروهای فعلی حاضر در کشور با ارتقای کیفی و فناوری به تولید ادامه خواهند داد و علاوه بر این، برای 500 هزار دستگاه دیگر نیز ظرفیت وجود دارد که باید تصمیم بگیریم با چه محصولات پیشرفته ای از این پتانسیل استفاده شود.

در ادامه این نشست، امیرحسن کاکایی دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران، از حضور یک هزار و 560 نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی کشور و همچنین 220 نفر میهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا در این همایش بین المللی خبر داد و افزود:
در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی، 2 خودروساز بزرگ کشور برنامه ریزی کرده و اقدام هایی را آغاز کرده اند و امید می رود طی 2 تا سه سال آینده نخستین نمونه های پلتفرم این خودروها وارد صنعت خودرو شود.