قبادی: چین در خلیج فارس مجوز صید فانوس ماهیان را دارد

نگاه مسئولان به تولید گلخانه‌ای است
14 مهر 1397
افت ۴۱ درصدی صادرات کره جنوبی به ایران در پی اجرای تحریم‌های آمریکا
14 مهر 1397

قبادی: چین در خلیج فارس مجوز صید فانوس ماهیان را دارد

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 12 مهر 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، عباس قبادی سرپرست و عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته  اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 1404 تولید آبزیان در بخش آبزی پروری دو میلیون تن هدف گذاری شده است که سه برابر میزان تولید فعلی است .

قبادی عنوان کرد: آبزی پروری در مناطقی که کشاورزی با تهدید مواجه بوده، توانسته است به عنوان اشتغال جایگزین برای درآمدزایی و حفظ معیشت و تثبیت جمعیت روستایی ایفای نقش کند. وجود بیش از 180 هزار هکتار اراضی مستعد پروری میگو در استان های جنوبی و شمال کشور توانمندی بالقوه ای برای تولید بیش از 400 هزار تن میگو را فراهم آورده است .

عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با اشاره به اینکه چین 26 میلیون دلار آبزی از ایران خریداری کرده است ادامه داد: نگاهی به وضعیت تجاری آبزیان در جهان نشان می دهد که در سال 2016 بیش از 110 میلیارد دلار از این محصولات صادر و همین میزان واردات در جهان انجام شده است .

قبادی معتقد است: ایران با دارا بودن منابع انسانی تحصیلکرده شیلاتی، وجود منابع آبی در شمال و جنوب کشور، امکان پذیری تولید انواع آبزیان پرورشی در سواحل و زمین های مناسب، وجود ناوگان صیادی آبهای دور و وجود تکنولوژی تولید انحصاری گونه های خاویاری دریای خزر، نقاط قوت زیادی در تولید آبزیان دارد .

او افزود: همچنین وجود بازارهای مستعد و همجوار مانند روسیه، ذائقه تازه خوری ماهیان گرمابی در کشور عراق، امکان ورود به تولید سایر آبزیان با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و آب و هوای مناسب و امکان ایجاد خوشه های صنعتی برای بالا بردن کارآیی و استفاده بهینه از منابع به عنوان فرصت می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. اگرچه صید بی رویه و غیرمجاز، آلودگی آب ها به ویژه خلیج فارس و عدم دسترسی به بازارهای جهانی به علت مشکلات سیاسی به عنوان تهدید مطرح هستند که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود .

یک میلیون تولید آبزین در کشور

بنابراین گزارش بیش از یک میلیون و 50 هزار تن انواع آبزیان در سال 1395 به شیوه های صید و آبزی پروری در کشور تولید شده است که از این میزان 450 هزار تن محصولات شیلاتی به شیوه آبزی پروری تولید شده است .

صادرات آبزیان در سال 1395 براساس گزارش معاونت توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت 99 هزار تن به ارزش 327 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال پیش از آن به لحاظ وزنی 29 درصد و به لحاظ ارزش 43 درصد افزایش داشته است. صادارت این محصولات در 8 ماهه سال 1396، 63 هزار تن به ارزش 222 میلیون دلار گزارش شده است .

در جمع 5 کشور مهم خریدار آبزیان ایران، عراق با 133 میلیون دلار بزرگ ترین مقصد صادارت آبزیان ایران محسوب می شود. پس از آن ویتنام با 119 میلیون دلار، چین 26 میلیون دلار، امارات با 12 میلیون دلار و تایلند با 12 میلیون دلار بزرگ ترین خریدار آبزیان ایران هستند .

بین صادرکنندگان آبزیان ایران رتبه 51 را داراست و 0.3 میلیارد دلار از صادرات جهانی را سهم گیری کرده است. چین با 14 میلیارد دلار در صدر صادرکنندگان قرار دارد و نروژ و هند به ترتیب با 11 و 5 میلیارد دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. آمریکا و شیلی نیز هر یک با 4 میلیارد دلار صادارت در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در بخش واردات نیز ایران با 0.158 میلیارد دلار واردات رتبه 55 را به خود اختصاص داده است. در این جدول آمریکا با 16 میلیارد دلار واردات در جایگاه نخست نشسته و ژاپن با 11، چین با 6، اسپانیا با 6 و ویتنام با 5 میلیارد دلار واردات رتبه های بعدی در جمع واردکنندگان بزرگ به حساب می آیند .