عمل به اقتصاد مقاومتی رضایت‌بخش نیست/در اجرای قوانین مشکل داریم

کارخانه پلی اکریل اصفهان با ۲ هزار کارگر در حال تعطیل شدن است
3 اسفند 1395
۱۵۰ تن قارچ در روز به دلیل بسته شدن بورس قارچ دور ریخته می‌شود
3 اسفند 1395

عمل به اقتصاد مقاومتی رضایت‌بخش نیست/در اجرای قوانین مشکل داریم

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 2 اسفند 95 شناسه خبر 1333876 : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش در امور مملکت نام برد و گفت: هنوز به نقطه مورد نظر در اجرای این سیاست‌ها نرسیده‌ایم.
سید جواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد میزان تحقق اقتصاد مقاومتی طی سه ساله گذشته اظهار داشت:‌ بخشی از اقداماتی که در این مورد انجام شده مربوط به مجلس نهم بوده و بخشی نیز به این دوره مجلس اختصاص دارد. مجلس مهمترین کاری که باید در این زمینه انجام می‌داد تسهیل و تسریع در اجرای سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی و جهت دهی امکانات کشور به سمت تولید، اشتغال و بومی سازی بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در عمل به این سیاست‌ها، خروجی و نتیجه کار کم بوده است، گفت: باید به این باور برسیم که اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش مملکت است و اگر به این امر واقف می بودیم مانند دوران جنگ، همه حتی با دست خالی نیز پای کار می ایستاده و آن را به نتیجه می‌رساندیم.

این عضو کمیسیون صنایع با تأکید بر اینکه رسالت مجلس تسهیل قوانین و جهت دهی منابع بوده و دولت نیز سهمی در این زمینه دارد، در مورد قوانین جا مانده در این زمینه تصریح کرد: قطعا نقاط جامانده و ضعف‌هایی وجود دارد ولی بخشودگی جرایم وام‌های 100 میلیون تومانی به بخش تولید از جمله کارهایی است که در سال جاری تصویب و با سختی زیاد این قانون ابلاغ شد ولی هنوز در برخی بانک‌ها به خوبی اجرا نمی شود.بنابراین قانون هم که وضع می‌شود باید در اجرا به خوبی مورد پشتیبانی قرار گیرد.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه در بخش واردات نیز باید با نگاه به تولید داخل برنامه‌ریزی کنیم، ادامه داد:‌ وقتی 60 ، 70 درصد یک قانون اجرا شود تا حدی رضایت مند است ولی در مورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بخشی از قوانین اجرا و یا در حال اجرا است اما بیشتر از این توقع داریم زیرا هنوز به نقطه رضایت مقام معظم رهبری نرسیده‌ایم. سوق دادن تولید داخل به سمت کیفبت بهتر از جمله کارهایی است که مجلس و دولت باید با هم انجام دهند.

وی در پایان در مورد ارائه گزارشی جامع در راستای چگونگی اجرای این سیاست‌ها در دولت خاطر نشان کرد: بخشی از کارها به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده شده  به نحوی که مدتی پیش کمیسیون صنایع از وزیر صنعت دعوت کرد و ایشان نیز در خصوص وضعیت خودرو، موانع پیش رو، ضعف‌ها و قوانین مورد نیاز صحبت کرد، اما با همه این شرایط هنوز به آن نقطه‌ای که باید نرسیده‌ایم.