توافق برای تولید روزانه ۴.۵میلیون ماسک/ تعرفه واردات الکل، ماسک و لباس گان صفر شد
21 اسفند 1398
قطعه سازان به روحانی نامه نوشتند؛ خطر توقف موقت تولید صنعت قطعه سازی
21 اسفند 1398

شرایط امهال مطالبات واحدهای تولیدی اعلام شد

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 13 اسفند 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: این بانک با هدف مساعدت به بنگاه‌های تولیدی و تسهیل وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها، پیشنهادی را مبنی بر اساس مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه مورخ 1398.6.5 ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به شورای محترم پول و اعتبار ارائه نمود که متعاقباً مراتب در یک هزار و دویست و هشتاد و نهمین جلسه مورخ 1398.11.29 این شورا مطرح و به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت:

«بند الف» مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به شرح ذیل اصلاح و بند «ب» نیز حذف می‌گردد:

بند الف – مؤسسه اعتباری موظف است بنا به درخواست مشتری و در چارچوب ضوابط و مقررات موجود، مطالبات از واحدهای تولیدی را که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است، برای یک‌بار و حداکثر به مدت پنج سال، با أخذ میزان 7.5 درصد از مانده بدهی و با دوره تنفس شش ماهه امهال نماید.

تبصره -1 سازوکار اجرایی امهال موضوع این مصوبه، در چارچوب روش‌های امهال مقرر در دسـتورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری است.

تبصره -2 مهلت استفاده از مزایای این مصوبه تا پایان شهریور ماه 1399 است.

تبصره -3 چنانچه مشتری وفق مفاد قرارداد امهال، در موعد/مواعد مقرر، طی دوره امهال نسبت به بازپرداخت قسط/ اقساط مطالبات امهالی اقدام نماید، در استعلام اعتباری از سامانه‌های بانک مرکزی جهت اعطای تسـهیلات و یا ایجاد تعهدات، مطالبات مزبور به عنوان مطالبات امهالی گزارش می‌شود، لیکن مشتری یادشده بابت مطالبات امهالی مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

تبصره -4 امهال مطالبات توسط مؤسسه اعتباری صرفاً برای مشتریانی امکان‌پذیر است که به تشخیص مؤسسـه اعتباری و بر مبنای اعتبارسنجی انجام شده، مطالبات مذکور پس از امهال در سررسید/سررسیدهای مقرر قابل وصول باشد.

تبصره -5 واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت جهادکشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفی شده از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشمول این مصوبه است.