سکوت ۲ اتاق بازرگانی و تعاون درباره کاهش رتبه ایران در شاخص فضای کسب‌وکار

چرا صنعت خودرو ایران همچنان عقب مانده است؟
22 آبان 1398
۱۰ میلیارد از ۳۰ میلیارد دلار واردات باید تا سال ۱۴۰۴ به ساخت داخل تبدیل شود
3 آذر 1398

سکوت ۲ اتاق بازرگانی و تعاون درباره کاهش رتبه ایران در شاخص فضای کسب‌وکار

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 22 آبان 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در هفته‌های اخیر بانک جهانی گزارش سهولت انجام کسب و کار که حاکی از تنزل توأمان نمره و رتبه ایران در گزارش سال 2020 میلادی بود، منتشر کرد. در لابلای تمام جنجال‌هایی که در پی اطلاع‌رسانی ناصحیح وزارت اقتصاد از گزارش بانک جهانی و همچنین تحلیل‌هایی که درخصوص دلایل و چرایی تنزل جایگاه کشور در محافل کارشناسی صورت گرفت، سکوت و انفعال اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان یکی از نهادهای ذی‌ربط در این موضوع بسیار معنی‌دار و تأمل‌برانگیز است.

مطالبه‌گر اصلی بهبود محیط کسب و کار در همه کشورها بخش خصوصی است و اصولاً اندازه‌گیری بهبود محیط کسب و کار بر اساس جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌‌هایی که از فعالان کسب و کار دریافت می‌شود، صورت می‌پذیرد؛ زیرا همه زیرشاخص‌های سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی به بخش خصوصی برمی‌گردد و آن شاخص‌ها با هدف ایجاد محیط بهتر برای فعالان اقتصادی ارزیابی می‌شوند.

حال سؤال اساسی این است که چرا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در برابر عدم بهبود محیط کسب وکار سکوت کرده و نه به‌طور رسمی و نه حتی غیررسمی توئیترنشین‌های اتاق نیز هیچ واکنشی به دولت نشان نمی‌دهند. “آیا سایه سنگین دولت بر اتاق بازرگانی ایران تا آنجاست که مطالبات خود را فراموش کرده‌اند یا نشست و برخاست با دولتی‌ها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی باعث تعارفات در آنجا شده است؟” البته فراموش نکرده‌ایم که رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران، اکنون معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است، ولی “آیا همه این روابط به نفع تولیدکننده و صنعتگر کشور شده است؟” حداقل گزارش بانک جهانی که چنین بهبودی را نشان نمی‌دهد.

براساس گزارش 2020 بانک جهانی اصلاحی در محیط کسب و کار ایران در طول یکسال اخیر انجام نشده است. این درحالیست که 115 کشور از 190 کشور ارزیابی شده، وضعیت محیط کسب و کار خود را بهبود بخشیده‌اند، ولی ایران نتوانسته اقدام مثبت و تأثیرگذاری را به نفع فعالان اقتصادی انجام دهد. نکته جالب توجه آنجاست که کشورهای عربستان سعودی، اردن، بحرین پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه که بخش عمده‌ای از آنها در منطقه سند چشم‌انداز کشور قرار دارند، بیشترین اصلاحات را در محیط کسب و کار خود داشته‌اند؛ به نحوی که از کل اصلاحات محیط کسب و کار جهان در سال گذشته یک پنجم آن مربوط به کشورهای مذکور بوده است.

عدم بهبود محیط کسب و کار در ایران و کاهش 0.1 نمره‌ای کشور در مقابل عدم واکنش اتاق بازرگانی ایران که خود را پارلمان بخش خصوصی می‌داند و اتاق تعاون که نماینده تعاونی‌های کشور باید باشد، نشان می‌دهد ظاهراً مطالبات در رأس اتاقها با بدنه آنها که به‌دنبال بهبود محیط کسب و کار هستند، متفاوت است و به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی این سکوت، وجود سایه تجار و بازرگانان بر خواسته‌های تولیدکنندگان و صنعتگران اتاق باشد تا جاییکه اتاق بازرگانی ایران در هفته‌های اخیر در جنجال‌های مربوط به کاهش جایگاه ایران در حوزه کسب و کار  واکنشی ندارد و صرفاً اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به انتشار یک ترجمه از گزارش بانک جهانی با عنوان  “تضعیف توأم امتیاز و رتبه ایران در سهولت انجام کسب و کار 2020” در تاریخ 6/08/1398 و در لابلای گزارش‌های خود بسنده کرد.