دولت با صنعت پوشاک می تواند بیکاری را صفر کند/عراق و سوریه فرصت بزرگ رونق نساجی ایران

افتتاح کارخانه تولید رول کاغذ حرارتی تمام ایرانی
5 مرداد 1398
۴ هزار معدن در کشور تعطیل است
5 مرداد 1398

دولت با صنعت پوشاک می تواند بیکاری را صفر کند/عراق و سوریه فرصت بزرگ رونق نساجی ایران

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 2 مرداد 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا حسن پور رئیس بسیج اصناف و بازاریان ایران در نشست هم اندیشی روسای اتحادیه های پوشاک کشور با بیان اینکه لباس تقوی بهترین لباس است، گفت: اگر لباس تقوی در جامعه اسلامی ایرانی ما باشد هیچ چیزی آسیب نمی بیند، امیدوارم همه این معیار مهم را در نظر داشته باشیم.

حسن پور ادامه داد: نکته ای که باید در این جلسه بر آن تاکید کنم گام دوم انقلاب است، حضرت آقا انتظار بازخورد خوب این بحث در جامعه را دارند، اگر همین مطالب به عنوان راهبرد تلقی شود، تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

غلامرضا حسن پور در تشریح گام دوم  در بحث اقتصادی گفت:  رهبری معظم انقلاب، اقتصاد را نقطه کلیدی و تعیین کننده می دانند و اقتصاد قوی نقطه ای برای سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است و اگر نفوذی در کشور اتفاق بیفتد به علت اقتصاد ضعیف است. فقر و غنا در مادیات و معنویات نیز تاثیر مستقیم دارند، به گفته حضرت امام(ره) هدف غایی در یک جامعه اسلامی، توحید بوده و اقتصاد تنها ابزاری برای رسیدن به آن است، اما بدون اقتصاد نمی توان به هدف ها رسید.

حسن پور با اشاره به این که رهبری معظم انقلاب همواره بر اقتصاد مستقل کشور تاکید دارند، مولفه های آن را اینگونه بیان نمودند: ابتدا تولید انبوه و با کیفیت، دوم توزیع عدالت محور، سوم مصرف به اندازه و بی اسراف و چهار مناسبات مدیریتی خردمندانه که در این زمینه از همه زمینه های قبلی بیشتر ضعف احساس می شود، انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته دوران طاغوت را به ما نشان داد، چرا این اقتصاد اجرا نشد؟ به گفته رهبر معظم انقلاب، عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است، چالش های بیرونی وسوسه های دشمن و تحریم بوده که در صورت اصلاح مشکلات درونی کم اثر و بی اثر خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در ادامه به مهمترین عیوب اقتصاد ایران  اشاره کرد:  وابستگی اقتصاد به نفت( در قدیم استعمارگران به ما می گفتند این ماده بد بو را به ما بدهید و به شما پول می دهیم، امروز هم همان راه ادامه داشته و با صادرات بیشتر نفت بیشتر خوشحال می شویم در صورتی که این عیب ماست.) ، دوم دولتی بودن بخش هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، البته بنده نسبت به ایجاد وزارت بازرگانی صحبتی نمی کنم ولی به دولتی ها می گویم مشکل اقتصاد در بازار نیست، راه حل آن صرفا احیای وزارت بازرگانی نیست،  بلکه بازار متاثر از عوامل دیگری است، مشکل اصلی اقتصاد ایران نقدینگی بسیار بالاست، مشکل سیستم بانکی است، آیا می توان با سود 20درصدی تولید ایجاد کرد؟، عدم کارشناسی بودن اعلام ارز 4200 تومانی بود که قدرت پولی ما را به شدت تضعیف کرد، مشکل ما مفاسد اقتصادی و رانتخواری است، نباید برای حل مشکلات اقتصاد آدرس غلط داد، مشکلی که امروز تمام فعالان اقتصادی با آن روبرو هستند عدم ورود مواد اولیه برای تولید است مشکل ما عدم ثبات قیمت هاست، مالیات ستانی ناعادلانه و بخشنامه های دفعی و روزانه مشکل ماست.

به گفته حسن پور، ام الفساد اقتصاد، عدم تعادل در عرضه و تقاضا است، یکبار در تولیدی ها با انبوهی از لباس و تولیدات ایرانی مواجه هستیم که برای آنان خریدار وجود ندارد و روز دیگر مشتری است و امکان تولید وجود ندارد، قصه ای تکراری و غم انگیز که در همه محصولات حتی محصولات کشاورزی شاهد آن هستیم، مثل قضیه هرساله سیب زمینی و پیاز.

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی نگاه به خارج و وابستگی را عیب بزرگ دیگر اقتصاد ایران دانست و در این باره تصریح کرد: استفاده اندک از نیروی انسانی کشور، بودجه بندی معیوب و نامتوازن در مجلس و سرانجام عدم ثبات سیاست های اقتصادی و عدم رعایت اولویت ها و وجود هزینه های زائد و مسرفانه در دستگاه های حکومتی است، که از جمله عیوب اقتصادی کشور است. به عنوان مثال اگر همین هم اندیشی خروجی خاصی برای صنعت پوشاک نداشته باشد، پول ها دور ریخته شده و دردی بر دردهای تولید کشور افزوده است. بنده برای این جلسات شرط مستمر بودن و ارائه گزارش عملکرد را برای شرکت در آن گذاشتم.

حسن پور افزود: به گفته رهبری معظم انقلاب، نتیجه این عیوب بیکاری جوان ها،  فقر درآمدی در طبقات ضعیف بوده و راه حل آن سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه های اجرایی برای همه بخش های آن تهیه و تدوین شده و با قدرت و احساس مسئولیت در دولت ها پیگیری شود، رهبری از ما می خواهند برای تصمیم گیران تصمیم سازی کنیم، این جمع های تخصصی باید تصمیم ساز اقتصاد کشور باشد.

وی افزود:  مولد شدن و دانش بنیان شدن و تصدی پیدا نکردن دولت در اقتصاد، برون گرایی با استفاده از ظرفیت ها بخش های مهم راه حل های رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور است که بی گمان یک مجموعه جوان، مومن و مسلط بر دانسته های اقتصادی در دولت خواهند توانست این مقاصد را پیگیری و اجرا کنند. آقا فرمودند “دولت جوان حزب اللهی می خواهیم”، برای رسیدن به این مقصد حتی باید اتحادیه ها نیز جوان شوند، باید برای آینده اقتصاد کشور کادرسازی مناسبی صورت بگیرد و همانگونه که رهبر انقلاب تاکید کردند تمام راه حل ها در داخل کشور وجود دارد و اینکه کسی گمان کند که مشکلات اقتصادی صرفا از تحریم بوده و علت تحریم نیز مقاومت در برابر استکبار و تسلیم شدن در برابر دشمن بهترین راه است خطایی نابخشودنی است، راه حل امروز کشور تنها مقاومت است.

رئیس بسیج اصناف و بازاریان با تاکید بر این نکته که تحلیل سراپا غلط گاهی از زبان غافلان داخلی تکرار می شود، تصریح کرد: متاسفانه گاهی این سخن ها از زبان برخی مسئولین و افراد به ظاهر نخبه شنیده می شود مثلا می گویند چرا پهباد آمریکایی را زدید؟ ، خدا آن پهباد را نابود کرد آن پاسداری که شاسی موشک سوم خرداد را فشار داد، دستش نلرزید؛ زیرا تقین داشت که  مردم غیور ایران، پشتیبان او هستند.

حسن پور ادامه داد: به گفته رهبری معظم انقلاب این تحلیل غلط از اتاق های فکر خارجی با زبان های مختلف به مردم و تصمیم گیران کشور القا می شود، در سریال گاندو به این القاسازی اشاره شد، در برخی از موارد برخی افراد به اسم دلسوز انقلاب و ایران و روشنفکر به مسئولان کشور تحلیل غلط ارائه می کنند، بهترین مشاور برای مسئولان تشکلهای مردمی است و نشست های این چنینی است که به  مسئولین نظر درست را انتقال می دهد.

غلامرضا حسن پور درباره مزیت های تولید انبوه چند نکته را بیان کرد: ابتدا اشتغالزایی که یکی از بهترین راه اشتغالزایی توجه به صنعت و صنف پوشاک است، دوم مزیت جلوگیری خروج ارز از کشور است، وقتی برخی از برندهای خارجی را در همین تهران تابلو می کنند ارز را به همان میزان از کشور خارج می کنند، سوم شکوفایی صنعت نساجی و طراحی در کشور که حاصل تولید انبوه و باکیفیت است، چهارم مقابله با تهاجم فرهنگی با رعایت الگوی حجاب و عفاف و پنجم صادرات و ارزآوری است.

عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی با بیان اینکه در اتاق اصناف ایران بسیج تخصصی ایجاد شده گفت: تمام هیئت رئیسه اتاق اصناف عضو آن هستند و ذیل آن چند کارگروه وجود دارد، که کار گروه های طلا و جواهر، صنایع دستی و نساجی و پوشاک از مهمترین آنان هستند و باید برای عملی شدن رونق تولید در بحث پوشاک کارگروه نساجی و پوشاک با حضور معتمدین از سراسر کشور شکل جدیدی به خود گرفته و جلسات مکرر کارشناسی برگزار شود و راهکار عملی ارائه دهند.

حسن پور راهکار دیگر تولید انبوه و با کیفیت را  نشان سازی و ایجاد نمانام های تجاری (برند) دانست و در این باره گفت: از مهمترین هدف های صنف پوشاک باید ایجاد نماناهای تجاری بزرگ باشد، اگر چند واحد تولیدی کوچک و متوسط با هم همکار شوند و یک مجموعه قوی و پویا با نام و نشانی جدید یا به عبارتی خوشه ایجاد کنند، می توان صادرات را نیز رونق داد، انجام صادرات مستلزم تولید کالاهای فراوان بوده و با نمانامهای تجاری بزرگ می توان آن را عملیاتی کرد. برای انجام این کار نیاز به سرمایه گذار است، آیا بانک می تواند به این کار کمک کند، بنده می گویم نمی تواند( آنها خودشان را نگه دارند توقع نداریم اصناف ما را نگه دارند)، بازار ایران صبقه در نظام اسلامی دارد، در اوایل انقلاب با تولیدات  همین بازار محصولات  پوشاک ایران در آلمان و سایر کشور ها به فروش می رفت، چه بلایی به سر اقتصاد آمد که وضعیت این گونه شد، دولت در حال تلاش برای حل مشکل است. ولی نمی تواند به تنهایی مشکلات را حل کند بلکه باید همگی به کمک هم بر مشکلات اقتصادی فایق بیاییم.

غلامرضا حسن پور خطاب به چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در نشست هم اندیشی گفت: برای حل مشکلات اقتصادی باید به این جمع اعتماد کرد، سرمایه گذار در جایی سرمایه خود را خرج می کند که امکان بازگشت آن وجود داشته باشد، با طرح های اقتصادی این دولت و دولت قبل، فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری ریسک نمی کنند، اما با طرح های  بخش خصوصی می توان سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری قانع و تشویق کرد.

رئیس سازمان بسیج اصناف راه حل  بعدی تولید انبوه با کیفیت را  توجه به شرکت های دانش بنیان  دانست و افزود: به عنوان نمونه مرکز فحاد (فعالان اقتصادی دانش بنیان) که از افراد متخصص و کاردان هستند در شهریور ماه  رویدادی را برگزار خواهند کرد که سرمایه گذار، اتحادیه، فعالان اقتصادی و مراکز دانش بنیان در صنعت نساجی و پوشاک را به هم وصل می کنند، این مجموعه که با بسیج دانشجویی در ارتباط است می تواند حرکتی را در بخش شرکت های دانش بنیان شکل دهند.

عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی با تاکید بر اینکه حضور در بازارهای خارجی باید جزو اهداف اصلی باشد، گفت: کشور عراق همسایه ما بوده و راهی نزدیک و مناسب برای پوشاک و نساجی ایران است ، احیای کارخانه های نساجی سوریه امروز یک فرصت بزرگ برای صنعت نساجی کشور است و نباید سایر کشور ها که بعضا خودشان عامل جنگ در سوریه بوده اند  فرمان اقتصاد سوریه را در دست بگیرند، هر کدام از شما فعالان اقتصادی افسران جنگ اقتصادی هستید و قوه قضائیه نیز باید از شما و سرمایه هایتان حمایت و حفاظت کند،  و در این باره با آقای رئیسی جلسه ای خواهیم گذاشت.

غلامرضا حسن پور با بیان اینکه چرا برخی سرمایه دارها نمی آیند و کارخانه هایی برای تولید چادر مشکی  تاسیس نمی کنند؟، گفت: برخی سرمایه داران ما سود های کافی را از سرمایه گذاری گوناگون برده اند و امروز وقت آن است که این سرمایه را برای هدف تقویت تولید  داخلی به کار گیرند، چرا باید زنان مسلمان ایرانی چادرهای ژاپنی و … مصرف کنند؟، در بحث طراحی مانتو نیز باید این جمع به نتیجه برسد تا طرح های ضدعفاف طراحی نشود نمی توان با این مسائل به صورت قهری برخورد کرد و باید شما فعالان این صنعت و صنف خود دست به کار شوید، البته مبارزه جدی با قاچاق، تولیدهای زیرزمینی همچنین شوهای لباس باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در پایان گفت: از همه اصناف، بازار و فعالان اقتصادی به جهت کمک رسانی  به سیل زدگان تشکر می کنم، اصناف و بازاریان حقیقتا در این قضیه گل کاشتند، البته در ادامه کار نباید سیل زدگان فراموش شوند بلکه اتحادیه های پوشاک و سایر اتحادیه ها و صنوف محترم باید با همت خود در این مرحله بخشی از بازسازی منازل را به عهده بگیرند.

وی همچنین به مرمت 100 واحد مسکونی توسط سازمان بسیج اصناف کشور در پلدختر اشاره نمود.