دانش‎بینان‎هایی که یک ریال بودجه دولتی ندارند/معاونت علمی وقت ملاقات هم نمی‌دهد

اینجا ایران است، پیاز ۴۰۰۰ تومان
28 تیر 1396
کلیشه ای و ابهام برانگیز از دولت دفاع نکنید/ قرارداد توتال نقص دارد
28 تیر 1396

دانش‎بینان‎هایی که یک ریال بودجه دولتی ندارند/معاونت علمی وقت ملاقات هم نمی‌دهد

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 28 تیر 96 شناسه خبر 1468154 : رئیس انجمن‌صنفی مدیران مراکز دانش‌بنیان گفت: بودجه ما به صورت خودگردان و فقط از طریق حق عضوگیری سالیانه از شرکتها محقق می‌شود و هیچ گونه حمایت دولتی و بودجه مصوب نداریم.
به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، توجه به تولید داخل و افزایش توان داخلی برای تولید و اشتغال مسئله ای هست که دغدغه امروز کشورمان شده است. ولی نکته ای که قابل توجه است عدم توجه و حمایتهای لازم، از ابزارهایی است که این امر را محقق میکند. یکی از ابزارهای لازم برای افزایش تولیدشرکت های دانش بنیان هستند که امروزه از سوی مسئولین نادیده گرفته شده اند. یکی از مراکز مهم دانش بنیان انجمن صنفی این شرکتها است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. در همین باره گفت و گویی داشته ایم با ایمان مصدری رئیسانجمن‌صنفی مدیران مراکز دانش‌بنیان ایران و رئیس گروه متخصصین ایران.

تسنیم: درباره اهمیت جایگاه دانش بنیانها و همچنین چگونگی تشکیل انجمن صنفی و اهداف این مجموعه توضیح دهید؟

از سال 94 انجمن  با هدف احقاق حق صنفی شرکتهای دانش‌بنیان و سوق دادن شرکتها به سمت دانش‌محور بودن شروع به کار کرد. بحث دانش‌بنیان‌ها که در ابتدا با شتاب بسیار زیادی شروع شد و مسئولین کشوری نیز در این باره مانور زیادی دادند، ولی متاسفانه آن طور که قرار بود، پیشرفت قابل توجهی در دانش بنیانها مشاهده نشد.

ما به عنوان انجمن‌صنفی مدیران مراکز دانش‌بنیان کشور متاسفانه از سوی دولت مورد تنگنا واقع شدیم و در همین راستا خواسته شد که انجمن صنفی نیز حذف شود تا هیچ مجموعه‌ای نباشد که از مجموعه دانش‌بنیان‌ها دفاع کند.

تسنیم: درباره گروه متخصصان ایران و جوایزی که کادر این مجموعه کسب کرده اند نیز توضیح دهید؟

این گروه هدفش آن است که دانشجویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و سرگردان است به وسیله کادر متخصص ما در سیکل و روندی قرار می گیرد که توانمند بشود برای بازار کار. این مجموعه تا الان با کادر قوی که داشته موفق به دریافت ده‌ها نشان جایزه از همایشهای مختلف شده است.

و قابل ذکر است که این کادر موفق گروه متخصصان که صاحب موفقیت‌های چشمگیری شده‌اند اکنون در زمینه دانش‌بنیانها نیز به مشاوره دادن به شرکتها مشغول هستند.

تسنیم: چرا خواسته شد که انجمن صنفی دانش بنیانها حذف شود؟

و این به خاطر این است که خصلت انجمن‌های صنفی است که منتقد باشند و از طرف مقابل دستگاه‌های نظارتی این انتقادها را تحمل نمی کنند، اما به لطف دولت ما در وزارت کشور باقی ماندیم و به کار خودمان ادامه می‌دهیم.

تسنیم: درباره شیوه خدمات رسانی و کمک دهی انجمن صنفی به به شرکتهای دانش بنیان توضیح دهید؟

مهمترین رسالت انجمن صنفی دانش‌بنیانها سوق دادن و رشد شرکتها به سمت دانش‌بنیان بودن می‌باشد. یعنی شرکتهایی که در خط دانش و فناوری و ایده هستند را به وسیله راهنمایی و مشاوره به سمت دانش‌بنیان شدن سوق می‌دهیم.

یکی از بزرگترین معضلات دانش‌بنیان‌ها این است که هنوز نتوانسته‌اند شناسایی بشوند یعنی اکنون شرکتهایی وجود دارند که در مسیر دانش‌محوری حرکت می‌کنند ولی هنوز این شرکتها توسط کارگروه تشخیص و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جهوری شناسایی نشده‌اند.

تسنیم: خدمات مشاوره ای و آموزشی شما به شرکتهای تازه تاسیس دقیقا به چه نحوی صورت می گیرد؟

خدمات ما به وسیله تیم‌های مشاوره متخصص و قوی به شکل: عیب‌یابی و عارضه‌‌یابی شرکتها، فعال کردن واحدهای تحقیق و توسعه در شرکتها انجام می‌شود.

و چون معاونت علمی هیچ حمایتی از انجمن صنفی نمی‌کند ما با منابع محدود خودمان مزایایی در حد توانمان به شرکتها اعطا می‌کنیم. مثل مشاوره حقوقی، مشاوره در تحقیق و توسعه، خدمات آموزشی و پژوهشی، روش تجاری‌سازی محصولات، آموزش و توانمندسازی برای مدیران، آموزش روش توانمندسازی تجاری و اقتصادی و ارتقای برند شرکتها و…

یک مورد دیگر این است که دانش‌بنیانها همدیگر را نمی‌شناسند و نمی‌توانند با یکدیگر آشنا شوند. ولی انجمن صنفی با تشکیل کارگروه‌های مختلف این مسئله را حل کرده است.

تسنیم: روش و شیوه انجمن صنفی با روش و شیوه معاونت علمی در برخورد با دانش بنیانها از چه لحاظ متفاوت است؟

در روند کارگروه تشخیص و ارزیابی معاونت علمی شرکتها را یا مردود می‌کنند و یا قبول می‌کنند، ولی متاسفانه هیچ روند و سیکلی وجود ندارد که شرکتهای رد شده در مسیر عارضه‌یابی و مشاوره و راهنمایی قرار بگیرند تا بتوانند توانایی دانش‌بنیان بودن را کسب کنند.

یکی از اهداف ما این است که به وسیله راهنمایی و مشاوره شرکتهای دانش‌بنیان را به طور روزافزون افزایش دهیم. درضمن ما اصلا در کارگروه ارزیابی معاونت علمی هیچ دخالتی نمی‌کنیم و هیچ وقت نمی‌گوییم که فلان شرکت دانش‌بنیان هست یا قابلیت دانش‌بنیانی ندارد.

بلکه انجمن صنفی هر شرکتی را که مشاهده کند که تمایل دانش‌بنیان شدن را دارد برای رسیدن به دانش بنیانی، از طریق مشاوره و راهنمایی و دوره‌های آموزشی و… به آنها یاری می‌رساند.

تسنیم: چرا شما به شیوه گزینش معاونت علم و فناوری در جذب دانش بنیانها انتقاد دارید؟ روش معاونت علمی چگونه است؟

ما در انجمن مسیر خودمان را می‌رویم و به شیوه گزینش معاونت علمی کاری نداریم، چون در این روش شرکتها یا پذیرفته می‌شوند و یا مردود می‌شوند و در مقابل از یک سو بسیاری از شرکتها که کاملا ناآشنا با مراحل و شیوه دانش‌بنیان شدن هستند و از سوی دیگر هیچ مجموعه‌ای نیست که به آنها الفبای دانش‌بنیان بودن را بیاموزد.

ما در انجمن به وسیله تیم متخصص‌مان آن شرکتهایی که صلاحیت آنها از طرف کارگروه ارزیابی معاونت علمی رد شده است، رشد و توسعه می‌دهیم و آرام آرام آنها را به شاخصهای دانش‌بنیانی معاونت علمی نزدیک می کنیم

تسنیم: شما شاخصهای کارگروه ارزیابی معاونت علمی برای تائید صلاحیت دانش بنیانها را قبول دارید؟

انتقادی که ما به معاونت علمی داریم آن است که دلایل و علل قبول یا مردود شدن شرکتها از سوی معاونت علمی برای ما واضح نیست.

انجمن صنفی به خیلی از شاخص‌های گزینش معاونت علمی انتقاد دارد، کارگروه ارزیابی معاونت علمی تاکنون هیچ مشاوره‌ای از ما دریافت نکرده است، در حالی که اطلاع داریم از بسیاری شرکتهای خصوصی مشاوره گرفته است ولی از مجموعه ما که در این زمینه نسبتا تخصص و تجربه لازم را داریم هیچ مشاوره‌ای دریافت نکرده‌اند.

در واقع اگر شرکتی عیب و گره‌خوردگی در کار او باشد و از شاخصهای دانش بنیانی فاصله داشته باشد، فی‌الابتدا نباید کنار گذاشته شود بلکه باید قدم به قدم با مشاوره و راهنمایی عیوب و نواقص آن رفع شود تا بتواند یک دانش‌بنیان بشود.

اما ما در انجمن فعالیت‌مان مشاوره است و هر شرکتی که در خط دانش است را می‌پذیریم و با مشاوره و راهنمایی به وسیله کادر متخصصمان به آنها راهنمایی لازم جهت دانش بنیان بودن را ارائه می دهیم.

تسنیم: شرکتهای عضو انجمن از خدمات انجمن راضی هستند؟ آیا خدمات شما به آنها در زمینه دانش بنیان بودن موثر بوده است؟

اکنون بالغ بر 300 شرکت دانش‌بنیان عضو ما هستند و خواستار خدمات مشاوره‌ای از انجمن هستند و پروانه صنفی نیز به آنها اعطا شده است.

چون معاونت علمی هیچ حمایتی از انجمن صنفی نمی‌کند ما با منابع محدود خودمان مزایایی در حد توانمان به شرکتها اعطا کرده ایم. مثل مشاوره حقوقی، مشاوره در تحقیق و توسعه، خدمات آموزشی و پژوهشی، روش تجاری‌سازی محصولات، آموزش و توانمندسازی برای مدیران، آموزش روش توانمندسازی تجاری و اقتصادی و ارتقای برند برای شرکتها و…

* بارها برای ملاقات با معاونت علمی اعلام آمادگی کرده ایم ولی واکنشی از آنها نشان داده نشده است.

تسنیم: به انجمن صنفی مزایای مقرر شده برای دانش بنیانها از جمله تسهیلات و معافیت مالی تعلق می گیرد؟

نه متاسفانه به خاطر اینکه دانش بنیانها اگر توسط کارگروه ارزیابی معاونت علمی تایید بشوند آن موقع می شود به آنها تسهیلات و معافیت مالیاتی و سایر مزایا تعلق بگیرد.

ما به معاونت علمی اعلام آمادگی می‌کنیم که از ظرفیت انجمن صنفی که در زمینه دانش‌بنیانها فعالیت مثمر ثمری داشته است، را می‌توانیم در اختیار آنها قرار دهیم. چون ما باید با هم همکاری داشته باشیم چون همانطور که معاونت علمی زیرمجموعه دولت است انجمن هم به نوعی دولتی است و زیرمجموعه وزارت کشور محسوب می‌شود.

ولی متاسفانه تاکنون انجمن صنفی و معاونت علمی هیچ جلسه‌ای با یکدیگر نداشته‌اند و تاکنون چندین بار برای ملاقات اعلام آمادگی کرده ایم ولی از سوی معاونت علمی پذیرفته نشده است.

* از تریبون خبرگزاری تسنیمبه عنوان یک خبرگزاری دلسوز و موثر اعلام می‌کنیم که دوستدار برقراری ارتباط و همکاری با معاونت علمی هستیم

تسنیم: چرا معاونت علمی و فناوری مایل به همکاری با انجمن صنفی دانش بنیانها نیست؟

فعالیت ما هیچ تعارضی با معاونت علمی ندارد و از همین تریبون ضمن تشکر از خبرگزاری تسنیم به عنوان یک خبرگزاری دلسوز و موثر اعلام می‌کنیم که دوستدار برقراری ارتباط و همکاری با معاونت علمی هستیم تا با یکدیگر بتوانیم به رشد دانش‌بنیانها کمک کنیم و معتقدیم انجمن صنفی می تواند با مشارکت معاونت علمی بسیاری از شرکتها را که ظرفیت دانش‌بنیانی برای کشور دارند به ظهور برسانیم.

ما با سازمان توسعه و تجارت، اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و معدن و… همکاری داشته‌ایم ولی توقع ما آن است که سازمانی که با مجموعه ما بیشترین ارتباط و هم‌سنخی را دارد یعنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری داشته باشیم.

* هیچ حمایت دولتی و ردیف بودجه مصوب نداریم

تسنیم: بودجه و منابع مالی انجمن از چه طریق تامین می شود؟ آیا در این زمینه با مشکل رو به رو هستید؟

بودجه ما به صورت خودگردان و فقط از طریق حق عضوگیری سالیانه محقق می‌شود و هیچ حمایت دولتی و بودجه مصوب نداریم.

ما قرار نیست با دولت مخالف باشیم زیرا از خود دولت هستیم ولی متاسفانه اعمال سلایق مدیران باعث فاصله افتادن میان ما و معاونت علمی و فناوری شده است. صددرصد شرکتهایی که با ما کار کردند از ما رضایت کامل داشته‌اند.