وزیر راه و حکایت مرغ همسایه
8 آذر 1395
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر انقلاب
8 آذر 1395

خانه گران شد

آرمان یکشنبه 7 آذر 95 کد خبر ۱۷۰۶۲۶ : بانک مرکزی از افزایش بیش از هفت درصدی قیمت هر متر خانه در آبان امسال در قیاس با مدت مشابه سال خبر داد و با توجه به شرایطی که نظام بانکی برای تامین مالی بازار مسکن فراهم آورده، معتقد است که اکنون فضای مناسبی برای خانه‌دار شدن زوجین خواهد بود. پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی شروع شده و بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی توافقی برای ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی انجام شده است، گفته بود که در طرح مسکن اجتماعی ۷۰ درصد اجاره‌بهای دهک یک جامعه را دولت می‌پردازد. به گزارش ایلنا، حامد مظاهریان با بیان اینکه نمی‌توانیم درباره دوره رکود در بازار مسکن پیشگویی کنیم اظهار داشت: دوره‌های رکود در بازار مسکن معمولا بین ۵/۲ تا سه سال است؛ حال اینکه به سیکل‌های خروج از رکود نزدیک شده‌ایم و از ابتدای سال تا کنون قیمت مسکن هشت درصد افزایش یافته است که این شاخص نشان‌دهنده تحرک در بازار است.

مسکن گران شد

جدیدترین آمار منتشره بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ امسال از این حکایت داشت که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهرتهران به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مهرماه ‌۲/۲۱ و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱/۴ درصد افزایش دارد. به گزارش ایسنا، در ماه مورد بررسی متوسط قیمت خرید و فروش یک‌ متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که حدود ۱/۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش دارد. قیمت خرید هر متر زیربنای واحد مسکونی درآبان‌ماه امسال نسبت به آبان سال گذشته تا ۳/۷ درصد گران شده است. در تحولاتی قیمتی نیز از میان مناطق ۲۲ گانه تهران بیشترین متوسط قیمت یک‌متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشت. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲/۵۲ درصدی بیشترین تعداد از واحدهای معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در مناطق ۲۲ گانه تهران منطقه پنج با سهم ۴/۱۶ درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. مناطق چهار، دو و ۱۴ در رده‌های بعدی قرار دارند. در مجموع حدود ۷۳ درصد از کل معاملات انجام شده در تهران مربوط به ۱۰ منطقه (۵، ۴، ۲، ‌۱۴، ۸، ۱۰، ۷، ۱۵، ۱ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده حدود ۲۷ درصد دیگر معاملات را پوشش می‌دهد. اما در رابطه با تحولات اجاره بهای مسکن شاخص کرایه در تهران حدود ۱۰/۴ و در کل مناطق شهری تا ۳/۹ درصد رشد دارد. ماهیت قراردادهای اجاری مسکن که غالبا یک‌ ساله تنظیم می‌شود و از سیاست‌های کنترل و مهار تورم تاثیرپذیری دارد سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم شده است. اما در مجموع حجم معاملات و متوسط قیمت یک‌متر مربع واحد مسکونی که در آبان ثبت شده موجب شده تا بانک مرکزی اعلام کند با توجه به رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم در هشت‌ماه منتهی به آبان ماه و از سوی دیگر گشایش‌های مالی اخیر نظام بانکی به ویژه تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات شرایط مناسبی جهت خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و خانه ‌اولی‌ها فراهم شود.

بهبود اوضاع با افزایش اندک قیمت مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال تغییر آن‌چنانی در قیمت مسکن ایجاد نشود و نهایتا تغییرات قیمت در محدوده تورم می‌ماند. به گزارش ایسنا، علی چگینی درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن تا پایان سال ۹۵ گفت: بخش مسکن به صورت مجزا از بدنه اقتصاد نمی‌تواند در مسیر متفاوتی حرکت کند و وابسته به اقتصاد کلان است، طبیعتا در صورتی که مجموعه اقتصاد و اقتصاد کلان رونق یابد، وضعیت بخش مسکن نیز بهبود پیدا می‌کند. او درباره نقش مسکن در رونق اقتصادی کشور افزود: باید به عنوان جزئی که می‌تواند روی کل اثر گذار باشد، موضوع را بررسی کنیم و امیدواریم که این اتفاق به تدریج رخ دهد و پیش‌بینی من نیز به این صورت است که تا پایان پاییز و نهایتا اواسط زمستان امسال شرایط در بخش مسکن، حوزه کسب و کار، فعالیت، تولید و مبادلات تا حدودی بهبود می‌یابد. بنابراین تصور بنده این است که این رخداد در بخش مسکن می‌تواند تا حدودی به رونق اقتصادی نیز کمک کند. اما به هر حال مجموعه اقتصاد به هم پیوسته است و برای رسیدن به رونق کامل بخش مسکن این ضرورت وجود دارد که کل مجموعه کلان اقتصادی به تحرک افتد. چگنی در پاسخ به این سوال که روند معاملات مسکن تا پایان سال چگونه خواهد بود، تصریح کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم ثبات نسبی در معاملات وجود داشته باشد. در حال حاضر حدود ۱۵ هزار معامله آپارتمان در شهر تهران به صورت ماهانه انجام می‌شود و با توجه به اینکه دامنه این معاملات در بدترین شرایط شش یا هفت هزار واحد و در بهترین شرایط نیز ۲۲ هزار واحد بوده است، تعداد ۱۵ هزار واحد رقم قابل قبولی است و اگر با همین نسبت حرکت کند، روند مطلوبی به نظر می‌رسد. او در رابطه با تغییرات قیمت مسکن بیان کرد: قیمت مسکن تغییری جزئی پیدا کرده که این تغییرات از تورم پایین‌تر است، اما به هر حال همین تغییر اندک ممکن است سبب بهبود اوضاع مسکن شود.