حجتی: به ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی و رب عمل نمی‌شود + سند

افت ۴۱ درصدی صادرات کره جنوبی به ایران در پی اجرای تحریم‌های آمریکا
14 مهر 1397
سرمایه گذاری خارجی در صنعت منفی ۵۳.۸ درصد شد + سند
14 مهر 1397

حجتی: به ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی و رب عمل نمی‌شود + سند

خبرگزاری تسنیم جمعه 13 مهر 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای گلایه‌آمیز به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از عدم‌توجه به ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی و رب آن گلایه کرد.

در این نامه اشاره شده است که این ممنوعیت موقت بوده و به‌منظور تنظیم بازار داخلی گرفته شده است، اما گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد که به این ممنوعیت توجه نمی‌شود.

بنابراین گزارش کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر باعث افزایش صادرات و حتی  قاچاق تولیدات مختلفی از کشورمان به کشورهای همسایه شده است.

متن و  تصویر این نامه به‌شرح زیر است؛

نظر به محدودیت عرضه سیب‌زمینی در بازار داخلی و همچنین ضرورت تأمین خوراک دام و طیور، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا با اعلام قبلی از تاریخ 97/7/15 صادرات سیب‌زمینی و همچنین صادرات خوراک دام و طیور ممنوع اعلام گردد.

ضمناً لازم به ذکر است که متأسفانه علی‌رغم ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی از تاریخ 97/6/27 موضوع نامه شماره 170799 مورخ 97/6/27 طبق گزارش‌های روزانه گمرک، گوجه‌فرنگی صادر می‌شود. در مورد صادرات رب گوجه‌فرنگی همان‌طور که طی نامه شماره 11867/20 مورخ 97/2/20 اعلام گردید بایستی با اتخاذ ممنوعیت در کوتاه‌مدت و بعد از آن با تمهیداتی به‌صورت درصدی از تولید با نگاه به تأمین بازار داخل مجوز صادرات داده شود.