حال صنعت کشور خوب نیست/ هشدار بروز بیکاری گسترده
4 اسفند 1397
دبیر انجمن صنایع شوینده: دولت برای تأمین مواد اولیه کارخانجات در سال ۹۸ تدبیر کند
4 اسفند 1397

بروکرات‌ها مانع فعالیت بخش خصوصی می‌شوند

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 28 بهمن 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی شمس اردکانی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در تشریح گزارش کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی اقدامات انجام شده اظهار داشت: مشکل ما در واقع آن است که بروکرات‌ها مانع نقش اصلی کنشگران بخش خصوصی در بزرگترین بخش اقتصادی کشور هستند. با خصولتی سازی در این بخش اجازه ندادند تا بخش خصوصی در جایگاه اصلی خود قرار گیرند.

وی ادامه داد: نمونه این موضوع لایحه اصلاح ساختار قیمت انرژی بود که چند سال گذشته تصویب شد و مقرر شده بود مابه التفاوت قیمت حاملهای انرژی به سرمایه در کشور تبدیل شود و به بخش تولید سرازیر شود و بخشی از آن نیز در قالب یارانه به طبقات کم درآمد اختصاص یابد ولی متأسفانه در اجرای این قانون، تولید هیچ سهمی نداشت و کل منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت حاملهای انرژی، به هدرمندی که تعبیر من از هدفمندی یارانه هاست تخصیص یافت.

رئیس کمیسیون انرژی صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی افزود: همچنین نکته حائز اهمیت آن است که فعال کردن بخش خصوصی در بخش بزرگ انرژی نیازمند نظم و رگولاتوری است ولی بروکرات‌ها به دنبال ایجاد رگولاتوری دولتی هستند که این موضوع برخلاف نص قانون و موضوع حمایت از کسب و کار در کشور است.

شمس اردکانی با بیان اینکه اجرایی شدن مفاد قانون صرفه جویی انرژی می‌تواند 4.5 میلیون شغل در بخش خصوصی ایجاد کند، گفت: متأسفانه بروکرات‌ها اجازه ندادند تا با اجرای صحیح این قانون این ظرفیت در اشتغال کشور فعال شود.

وی در پایان با اشاره به تلاش بروکرات‌ها برای تنظیم آیین‌نامه‌های غیراجرایی گفت: این افراد با ثبت انجمن‌های پسرخاله‌ای آیین‌نامه‌های خاصی را تنظیم کردند و سیاست خاصی را در پیش گرفته‌اند. ولی من به آنها اعلام می‌کنم “هر تصمیم خلاف قانون، تقلب در قانون است و طبق قانون جزا جرم جزایی محسوب می‌شود” لذا تنظیم آیین‌نامه‌های برخلاف قانون اصلی، قطعا قانونی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید

تصمیمات سوء مدیریتی عرصه را بر فعالان بخش خصوصی تنگ کرده است