ارتباطات بانکی برای واردات بعد از برجام موفق‌تر از صادرات بود

“نیمه‌ی پر” |رشد ۷۰ برابری صادرات ایران در طول ۴ دهه اخیر
22 بهمن 1396
قطعه سازان ایرانی به شبکه جهانی قطعه سازی متصل می‌شوند
22 بهمن 1396

ارتباطات بانکی برای واردات بعد از برجام موفق‌تر از صادرات بود

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 17 بهمن 96 : به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم، فرهاد نوری مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اظهار کرد: ارتباطات بانکی موثر و صادرات‌گرا با کشورهای هدف بعد از اجرای برجام در مقایسه با شرایط بانکی واردات محور موفقیت کمتری داشته است که دلایل این امر در سازمان توسعه تجارت در دست بررسی است.

وی افزود: موضوع صادرات به عنوان کلید اشتغال در کشور مطرح بوده و رهبر معظم انقلاب همواره بر این امر تاکید داشته‌اند اما باید مشخص شود که چرا تمرکز مناسبی بر روی آن نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: شرکت پژوی فرانسه به اندازه کافی قدرت دارد که بانکهای خود را راضی کند که اگر شرکتهای ایرانی قصد واردات کالایی از کشورشان داشته باشند اقدام به گشایش ال‌سی کند و امور بانکی مربوط را انجام دهند.

وی تصریح کرد: براین اساس شرکتهای اروپایی از توان خود استفاده کرده و بانکهایشان را قانع می‌کنند تا برای ایران ال‌سی باز کنند و بر روی صادر‌کنندگان کالا به ایران صورت گرفته است نشان‌دهنده این است که طیف وسیعی از آنها شرکتهای بین‌المللی بزرگی هستند که می‌توانند خود مسیر نقل و انتقال پول را فراهم کنند و این اطمینان را به خریدار بدهند که بانک برای آنها گشایش ال‌سی می‌کند.

نوری گفت: بزرگ شدن شرکتهای ما نیز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مشکلات نقل و انتقال پول را حل کند اما به طور معمول صادرکنندگان کالا به ایران در مقایسه با صادرکنندگان ایرانی شرکتهای بزرگتری هستند که ما نیز باید بتوانیم شرکتهایی بین‌المللی و بزرگی را ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تسهیلاتی که سازمان توسعه تجارت ایران برای بهبود بنگاه‌های صادراتی انجام می‌دهد گفت: برای تشویق بنگاه‌های صادراتی در سال 1396، 300 بنگاه صادراتی از تسهیلات بانکی برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی استفاده کردند هرچند که خدمات ارائه شده در این ارتباط با توجه به بودجه‌ای است که دولت برای توسعه برندینگ در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: در سال آینده کلینیک صادراتی (اکسپورت‌کلینک) را به اجرا درخواهیم آورد که براساس آن در دو حوزه امداد صادراتی و رشد صادرات در کشور فعالیت خواهد شد.

نوری افزود: با استفاده از امداد صادراتی مشکل صادراتی را حل خواهیم کرد و براین اساس صادرکنندگان برای حل مشکلاتشان در بخشهای بانکی و لجستیکی حل شده و مشاوره‌های لازم در این خصوص ارائه خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در بخشی از صحبت‌های خود به انی نکته اشاره کرد که وضعیت ناوگان هواپیمایی باربری کشور مناسب نیست که در سال 97 در تعامل با دستگاه‌های ذیربط به دنبال رفع این مشکل هستیم.